Arvostelupalvelu

Nuoren Voiman Liiton arvostelupalvelu tarjoaa kokeneen lukijan arvion kaunokirjallisista tekstinäytteistä ja auttaa kirjoittajia eteenpäin. Kriitikkoina toimivat kirjoittamisen ja kirjallisuuden ammattilaiset. Arvostelupalvelu on tarkoitettu kaikenikäisille kirjoittajille. Arvostelupalvelu on ollut osa NVL:n toimintaa vuodesta 1968 lähtien. Vuosikymmenten varrella se on ohjannut ja kannustanut tuhansia eri-ikäisiä kirjoittajia.

Arvostelussa kiinnitetään huomiota proosatekstin rakenteeseen, teemaan, henkilöhahmoihin ja dialogiin. Lyriikassa arvioidaan esimerkiksi kuvallisuuden käyttöä, kielen rytmiä ja ilmaisun tarkkuutta. Kaikissa lajityypeissä tarkastellaan kaunokirjallisen kielen ja tyylin onnistumisia ja ongelmia sekä tekstin omaperäisyyttä.

Hinnasto

Hinnat  jäsen  ei-jäsen
 1-20 liuskaa
 40€  60€
 21-50 liuskaa  60€  80€
 51-100 liuskaa  80€  100€
 101-150 liuskaa  100€  130€

Tilatessasi arvostelua voit liittyä samalla Nuoren Voiman Liiton jäseneksi, jolloin saat arvostelun jäsenhintaan. Jäsenmaksu on 15 € vuodessa. Alle 18-vuotiaat voivat liittyä jäseneksi ilmaiseksi.

Runot ja proosa arvostellaan aina erikseen. Jos sinulla on siis molempia, peritään molemmista oma maksunsa, samoin jos haluat erillisen arvion esim. useammasta novellista.

Ohjeet tekstin lähettämiseksi

1. Minkä pituisen tekstin lähetät? Suosittelemme lähettämään palveluun korkeintaan 150 sivuisia tekstejä. Usein ei ole tarpeen lähettää koko romaania, sillä kriitikko saa jo parista luvusta hyvän käsityksen tekstistä. Jos haluat arvostelun isommasta sivumäärästä, sivumäärän ylittävä osuus laskutetaan erikseen laskettuna. Esimerkiksi 230 sivun teksti on yhteensä 150 sivua + 80 sivua, joten hinnaston mukaan hinnaksi tulee jäsenelle 180 euroa.

2. Varmista tekstisi asemointi: arkin koko on A4, fontin koko 12 ja rivivälin 2. Lyriikassa yksi runo/liuska tai mikäli runot ovat pidempiä, enintään 30 säettä/sivu. Aforismeja korkeintaan 10/liuska. Lisää sivunumerot ja tallenna tekstisi rtf-muodossa. Varmista myös, että olet lähettämässä viimeisintä versiota tekstistäsi.

3. Mieti millaista palautetta haluat ja kirjoita saate. Voit kertoa tekstin taustoista ja toiveistasi palautteen suhteen. Voit myös toivoa tiettyä kriitikkoa arvioimaan tekstiäsi. Liitä mukaan nimesi, syntymävuotesi, osoitteesi, puhelinnumerosi sekä sähköpostiosoitteesi. Ilmoita myös, jos haluat liittyä Nuoren Voiman Liiton jäseneksi. Saatekirje välitetään myös kriitikolle.

4. Lähetä tekstisi osoitteeseen arvostelupalvelu@nuorenvoimanliitto.fi rtf-muodossa. Otsikoi viesti seuraavasti: Arvostelupalvelu, oma nimesi. Vastaamme viesteihin viikon sisällä. Käsittelyaika on 3-5 viikkoa (poislukien noin kuukauden kesä- ja joulutauot). Jos haluat laskun tai arvostelun  postitse, lisätään arvostelupalvelun hintaan postitus- ja käsittelykulut 5€. Postitse lähetettyjä tekstejä ei palauteta. Voit lähettää tekstisi tavallisena kirjeenä tai pakettina, sillä emme lunasta kirjattuja kirjeitä. Osoitteemme on:

Nuoren Voiman Liitto
Arvostelupalvelu
Fredrikinkatu 23 D 4 (3. krs)
00120 Helsinki

5.  Arvio on valmis ja toivottavasti siitä on hyötyä sinulle. Arvostelupalvelumaksu laskutetaan, kun käsikirjoitus on palannut kriitikolta. Muistathan, että kritiikin tekijänoikeus on kriitikolla, eli arvostelua ei ole luvallista julkaista ilman asianomaisen kriitikon lupaa. Nuoren Voiman Liitto ei myöskään toimi tekstien julkaisijana.

Lisätietoja:
järjestösihteeri Sofia Koistinen
sofia.koistinen(at)nuorenvoimanliitto.fi
Tavoitettavissa ma-ke klo 10–16

Arvostelupalvelun kriitikot

Sami Feiring (s. 1963) on helsinkiläinen kirjoittaja. Hänen päälajinsa on aforismi, mutta runojakin syntyy aika ajoin. Vuosina 2005–2012 Feiring toimi Suomen aforismiyhdistyksen puheenjohtajana. Hän on pitänyt aforismikursseja muun muassa Oriveden opistolla sekä toiminut suomentajana, kilpailuraadeissa, kirjojen toimittajana ja muissa aforismiin liittyvissä tehtävissä.

Vilja-Tuulia Huotarinen (s. 1977) on kirjailija, jonka esikoisteos Sakset kädessä ei saa juosta ilmestyi vuonna 2004. Sen jälkeen häneltä on ilmestynyt WSOY:lta runokokoelmia, ja Karistolta mm. nuortenromaani Valoa valoa valoa (2011). Hän opettaa runon kirjoittamista mm. Turun yliopistossa, toimii kirjallisuuslehti Lukufiiliksen päätoimittajana ja aktiivisesti Suomen PEN:ssa. Äitiysvapaalla.

Pia Hyttinen työskentelee viestintä- ja kustannusalalla. Koulutukseltaan hän on filosofian maisteri (Suomen kirjallisuus) ja Bachelor of Arts (English). Hän on opiskellut myös sanataideohjausta Oriveden opistossa. Nuoren Voiman Liiton arvostelupalvelun kriitikkona Pia Hyttinen on toiminut vuodesta 2002.

Kaisa Ijäs (s. 1977) on helsinkiläinen runoilija. Hänen esikoisrunokokoelmansa Siskot, veljet ilmestyi vuonna 2009 ja toinen kokoelma Pakopiste vuonna 2013. Ijäs on opiskellut elokuvakäsikirjoittamista Turun Taideakatemiassa ja venäjän kieltä ja kirjallisuutta sekä kotimaista kirjallisuutta Helsingin Yliopistossa. Ylen ohjelmatekstittäjänä Ijäs työskentelee myös oikoluvun ja suomen kieliopin parissa.

Pasi Rakas Jääskeläinen (s. 1975) on helsinkiläinen vapaa toimittaja, kustannustoimittaja, musiikintekijä ja suomentaja.

Tuula Komsi (s. 1964) on kirjallisuudentutkija, kriitikko, luovan kirjoittamisen ohjaaja ja suomentaja, joka on valmistunut Helsingin yliopistosta yleinen kirjallisuustiede pääaineena.  Komsi vastasi Nihil Interit -runoyhdistyksen arvostelupalvelusta vuosina 1999–2005. Hänen toinen ammattinsa on musiikki, jonka parissa hän työskentelee pianistina ja soitonopettajana

Joonas Konstig (s. 1977) on espoolainen kirjailija ja kouluttaja. Konstig on julkaissut kuusi kirjaa (romaaneja, novelleja sekä asiaproosaa) ja toiminut pitkään luovan kirjoittamisen kouluttajana mm. Helsingin Yliopiston jatkokoulutuskeskuksessa sekä Kriittisessä korkeakoulussa. Hän on FM kirjallisuustieteestä ja käynyt aikoinaan
Oriveden opiston sanataidelinjan.

Jukka Koskelainen (s. 1961) on kirjailija, kriitikko ja luovan kirjoittamisen opettaja. Hän on julkaissut viisi runokokoelmaa (viimeksi Omegan jälkeen, Tammi 2013) ja kaksi esseekirjaa. Hän on opettanut useita vuosia runon kirjoittamista Helsingin työväenopistossa; proosan ja runon kirjoittamista myös Turun avoimen yliopiston Helsingin linjalla.

Terhi Kuusisto on kirjailija ja kirjallisuudenkääntäjä.

Laura Laitinen (s. 1983) on helsinkiläinen filosofian maisteri. Hän on opiskellut yleistä kirjallisuustiedettä Tampereen yliopistossa ja luovaa kirjoittamista mm. Kriittisessä Korkeakoulussa. Nykyään Laitinen toimii opettajana Vantaan Sanataidekoulussa.

Päivi Liski (s. 1975) on helsinkiläinen vapaa kustannustoimittaja, kirjoittamisen opettaja, kirjallisuuspiirien ohjaaja, kirja-arvostelija, kirjallisuuden maisteri ja vapaa toimittaja, oikolukija ja suomentaja.

Sari Malkamäki (s. 1962) on helsinkiläinen kirjailija. Hän on julkaissut novellikokoelmia ja romaaneja vuodesta 1994 lähtien, viimeisimpänä Viisas vaimo ja muita tarinoita (Otava 2012). Malkamäki opettaa kirjoittamista Kriittisessä Korkeakoulussa. Koulutukseltaan hän on filosofian kandidaatti.

Satu Manninen (s. 1978) on helsinkiläinen runoilija ja valokuvaaja, joka on valmistunut Kuvataideakatemian tila-aikataiteen osastolta. Hän voitti vuonna 2007 ensimmäisen Suuren runokilpailun ja debytoi Runot 2007 -antologiassa. Manniselle myönnettiin Kaarlen palkinto 2008. Sen jälkeen hän on julkaissut neljä runoteosta, joista viimeisin on Kaupunkicowboy (2014).

Erkka Mykkänen (s. 1988) on kirjailija ja toimittaja. Mykkäsen esikoisteos, novellikokoelma Kolme maailmanloppua (WSOY) ilmestyi 2015, ja hänen runojaan on julkaistu mm. Parnassossa ja runouslehti Tuli&Savussa. Mykkänen toimii tuomarina J. H. Erkon kirjoituskilpailussa.

Harri Paasio on kirjoittajakouluttaja, vapaa kirjoittaja ja suomentaja. Hän on opettanut kirjoittajia useilla verkko- ja lähikursseilla. Lisäksi hän on tehnyt suomennos- ja toimitustöitä sekä kirjoittanut oppi- ja tietokirjoja. Koulutukseltaan Paasio on valtiotieteiden kandidaatti.

Aki Salmela on ansioitunut runoilija ja kääntäjä. Hän on julkaissut viisi runokokoelmaa ja toiminut monissa luottamustehtävissä, mm. Helsingin Sanomain kirjallisuuspalkinnon raadissa.

Jaana Seppänen (s. 1958) on helsinkiläinen vapaa kirjailija ja kääntäjä, jonka esseekokoelma Carmenin silmät (Savukeidas, 2011) sai laajasti huomiota ja kehuja. Seppänen myös kirjoittaa kritiikkejä ja esseitä kirjallisuuslehtiin, toimii freelance-kustannustoimittajana ja suomentajana sekä esiintyvänä taiteilijana ja blueslaulajana. Koulutukseltaan Seppänen on filosofian lisensiaatti.

Hannu Simpura (s. 1953) on kirjailija, filosofian lisensiaatti. Hän on opettanut ja ohjannut luovaa kirjoittamista Kriittisen Korkeakoulun kirjoittajakoulussa vuodesta 2000, työväenopistoissa, lyhytkursseilla ja yksityisopetuksessa.