Arvostelupalvelu

Nuoren Voiman Liiton arvostelupalvelu tarjoaa kokeneen lukijan arvion kaunokirjallisista tekstinäytteistä ja auttaa kirjoittajia eteenpäin. Kriitikkoina toimivat kirjoittamisen ja kirjallisuuden ammattilaiset. Arvostelupalvelu on tarkoitettu kaikenikäisille kirjoittajille.

Arvostelupalvelu tarjoaa neuvoja tekstin kaunokirjallisten keinojen kehittämiseksi. Arvostelussa kiinnitetään huomiota proosatekstin rakenteeseen, teemaan, henkilöhahmoihin ja dialogiin. Lyriikassa arvioidaan esimerkiksi kuvallisuuden käyttöä, kielen rytmiä ja ilmaisun tarkkuutta. Kaikissa lajityypeissä tarkastellaan kaunokirjallisen kielen ja tyylin onnistumisia ja ongelmia sekä tekstin omaperäisyyttä.

Arvostelupalvelu on ollut osa NVL:n toimintaa vuodesta 1968 lähtien. Vuosikymmenten varrella se on ohjannut ja kannustanut tuhansia eri-ikäisiä kirjoittajia.

Alle 18-vuotiaat kirjoittajat voivat liittyä Nuoren Voiman Liiton jäseniksi ilman jäsenmaksua ja saada täten palautteen teksteistään jäsenhintaan. Nuorten kirjoittajien tekstit ohjataan kriitikoille, joilla on kokemusta nuorten kirjoittajien ohjauksesta.

1.7.2016 alkaen arvostelupalvelu kannustaa asiakkaitaan lähettämään arvosteltavat tekstit sähköisesti. Tekstit lähetetään järjestösihteeri Elina Tervoselle osoitteeseen elina.tervonen(a)nuorenvoimanliitto.fi. Jatkossa asiakas tulee myös saamaan palautteen tekstistä sekä laskun sähköisesti. Jos asiakas haluaa laskun tai arvostelun paperisena postitse, arvostelun hintaan lisätään postitus- ja käsittelykulut 5€. Paperisena arvostelupalveluun saapuneita tekstejä emme uudistuksen jälkeen enää lähetä takaisin asiakkaalle.

Uudistuksen tavoitteena on nopeuttaa arvostelujen käsittelemistä. Entisen 5-8 viikon käsittelyajan sijaan, käsittelyaika on 1.7.2016 lähtien 3-5 viikkoa.

Hinnasto  1.7.2016 alkaen

Hinnat  jäsen  ei-jäsen
 1-20 liuskaa
 40€  60€
 21-50 liuskaa  60€  80€
 51-100 liuskaa  80€  100€
 101-150 liuskaa  100€  130€

Huomaathan, että uudistuksen jälkeen arvostelupalveluun voi lähettää korkeintaan 150 sivuisia tekstejä tai tekstinäytteitä. Jos kuitenkin haluat arvostelun isommasta sivumäärästä perimme maksun kahtena eri summana. (Esim. 230 sivua = 150s. + 80 s. Hinnaston mukaisesti hinta tällöin on jäsenelle 160 euroa.)

HUOM. Varmistathan, että olet noudattanut tekstin asemointiohjeita:

Liuska A4, kirjasinkoko 12, riviväli 2.
Aforismeja korkeintaan kymmenen / liuska.

Mikäli haluat liittyä jäseneksi ja saada kritiikin jäsenhintaan, mainitse asia käsikirjoituksesi saatteessa! Nuoren Voiman Liiton jäsenmaksu 18 vuotta täyttäneille vuonna 2016 on 15 €. Alle 18-vuotiaat voivat liittyä jäseniksi ilmaiseksi.

Toimi näin:

• Tulosta käsikirjoituksesi A4-paperille, enintään 30 riviä yhdelle liuskalle, kirjasinkoko 12, riviväli 2. Lyriikassa yksi runo / liuska tai mikäli runot ovat pidempiä, enintään 30 säettä / sivu. Aforismeja korkeintaan kymmenen / liuska. Muista numeroida käsikirjoituksesi sivut.
• Sinun ei tarvitse lähettää arvostelupalveluun koko teostasi - myös pari lukua riittää.
• Ota varmuuden vuoksi aina itsellesi kopio tekstistäsi.
• Toivomme, että liität käsikirjoituksesi oheen saatteen, jossa kerrot tekstisi taustoista sekä mahdollisista toiveistasi palautteen suhteen. Kirjoita saatteeseen myös nimesi, syntymävuotesi, osoitteesi, puhelinnumerosi sekä sähköpostiosoitteeseesi.
• Muista kirjoittaa yhteystietosi aina myös käsikirjoitukseesi.
• Varmista aina, että olet lähettämässä tekstistäsi viimeisimmän version.
• Runot ja proosa arvostellaan aina erikseen. Jos sinulla on siis molempia, peritään molemmista oma maksunsa, samoin jos haluat erillisen arvion esim. useammasta novellista.
• Käsikirjoituksen käsittelyaika on noin 3-5 viikkoa siitä, kun se on vastaanotettu Nuoren Voiman Liitossa. Kesä- ja joulutauot aiheuttavat arvioihin noin kuukauden viiveen.
• Jos haluat saada palautteen jäsenhintaan ja liittyä jäseneksi, riittää että mainitset siitä käsikirjoituksesi saatteessa. Voit maksaa jäsenmaksun käsikirjoitusta lunastaessasi.
• Käsikirjoitukset tulee lähettää sähköpostitse rtf.-tiedostona järjestösihteeri Elina Tervoselle osoitteeseen: elina.tervonen(a)nuorenvoimanliitto.fi

Muista ilmoittaa yhteystietosi sekä sähköpostissa että liitetiedostossa.

(Jos, et pysty lähettämään arvostelua sähköisesti, voit lähettää sen NVL:n toimistoon osoitteella:

Nuoren Voiman Liitto
Arvostelupalvelu
Fredrikinkatu 23 D 4 (3. krs)
00120 Helsinki

• Huom! Otathan käsikirjoituksesta varmuuskopion itsellesi ja lähetät tavallisena kirjeenä tai pakettina. Emme lunasta kirjattuja kirjeitä. )

• Huom! Kritiikin tekijänoikeus on kriitikolla. Kritiikkiä ei ole luvallista julkaista ilman asianomaisen kriitikon lupaa.
• Muista, että tilatessasi arvostelun sitoudut maksamaan hinnaston mukaisen arvostelupalvelumaksun.
• Arvostelupalvelumaksu laskutetaan, kun käsikirjoitus on palannut kriitikolta.
• Nuoren Voiman Liitto ei toimi tekstien julkaisijana.

Lisätietoja antaa jäsensihteeri Elina Tervonen
elina.tervonen(at)nuorenvoimanliitto.fi
Tavoitettavissa ma-ke klo 10–16

Arvostelupalvelun kriitikot

Sami Feiring (s. 1963) on helsinkiläinen kirjoittaja. Hänen päälajinsa on aforismi, mutta runojakin syntyy aika ajoin. Vuosina 2005–2012 Feiring toimi Suomen aforismiyhdistyksen puheenjohtajana. Hän on pitänyt aforismikursseja muun muassa Oriveden opistolla sekä toiminut suomentajana, kilpailuraadeissa, kirjojen toimittajana ja muissa aforismiin liittyvissä tehtävissä.

Vilja-Tuulia Huotarinen (s. 1977) on kirjailija, jonka esikoisteos Sakset kädessä ei saa juosta ilmestyi vuonna 2004. Sen jälkeen häneltä on ilmestynyt WSOY:lta runokokoelmia, ja Karistolta mm. nuortenromaani Valoa valoa valoa (2011). Hän opettaa runon kirjoittamista mm. Turun yliopistossa, toimii kirjallisuuslehti Lukufiiliksen päätoimittajana ja aktiivisesti Suomen PEN:ssa. Äitiysvapaalla.

Pia Hyttinen työskentelee viestintä- ja kustannusalalla. Koulutukseltaan hän on filosofian maisteri (Suomen kirjallisuus) ja Bachelor of Arts (English). Hän on opiskellut myös sanataideohjausta Oriveden opistossa. Nuoren Voiman Liiton arvostelupalvelun kriitikkona Pia Hyttinen on toiminut vuodesta 2002.

Kaisa Ijäs (s. 1977) on helsinkiläinen runoilija. Hänen esikoisrunokokoelmansa Siskot, veljet ilmestyi vuonna 2009 ja toinen kokoelma Pakopiste vuonna 2013. Ijäs on opiskellut elokuvakäsikirjoittamista Turun Taideakatemiassa ja venäjän kieltä ja kirjallisuutta sekä kotimaista kirjallisuutta Helsingin Yliopistossa. Ylen ohjelmatekstittäjänä Ijäs työskentelee myös oikoluvun ja suomen kieliopin parissa.

Pasi Rakas Jääskeläinen (s. 1975) on helsinkiläinen vapaa toimittaja, kustannustoimittaja, musiikintekijä ja suomentaja.

Tuula Komsi (s. 1964) on kirjallisuudentutkija, kriitikko, luovan kirjoittamisen ohjaaja ja suomentaja, joka on valmistunut Helsingin yliopistosta yleinen kirjallisuustiede pääaineena.  Komsi vastasi Nihil Interit -runoyhdistyksen arvostelupalvelusta vuosina 1999–2005. Hänen toinen ammattinsa on musiikki, jonka parissa hän työskentelee pianistina ja soitonopettajana.

Jukka Koskelainen (s. 1961) on kirjailija, kriitikko ja luovan kirjoittamisen opettaja. Hän on julkaissut viisi runokokoelmaa (viimeksi Omegan jälkeen, Tammi 2013) ja kaksi esseekirjaa. Hän on opettanut useita vuosia runon kirjoittamista Helsingin työväenopistossa; proosan ja runon kirjoittamista myös Turun avoimen yliopiston Helsingin linjalla.

Terhi Kuusisto on kirjailija ja kirjallisuudenkääntäjä.

Laura Laitinen (s. 1983) on helsinkiläinen filosofian maisteri. Hän on opiskellut yleistä kirjallisuustiedettä Tampereen yliopistossa ja luovaa kirjoittamista mm. Kriittisessä Korkeakoulussa. Nykyään Laitinen toimii opettajana Vantaan Sanataidekoulussa.

Päivi Liski (s. 1975) on helsinkiläinen vapaa kustannustoimittaja, kirjoittamisen opettaja, kirjallisuuspiirien ohjaaja, kirja-arvostelija, kirjallisuuden maisteri ja vapaa toimittaja, oikolukija ja suomentaja.

Sari Malkamäki (s. 1962) on helsinkiläinen kirjailija. Hän on julkaissut novellikokoelmia ja romaaneja vuodesta 1994 lähtien, viimeisimpänä Viisas vaimo ja muita tarinoita (Otava 2012). Malkamäki opettaa kirjoittamista Kriittisessä Korkeakoulussa. Koulutukseltaan hän on filosofian kandidaatti.

Satu Manninen (s. 1978) on helsinkiläinen runoilija ja valokuvaaja, joka on valmistunut Kuvataideakatemian tila-aikataiteen osastolta. Hän voitti vuonna 2007 ensimmäisen Suuren runokilpailun ja debytoi Runot 2007 -antologiassa. Manniselle myönnettiin Kaarlen palkinto 2008. Sen jälkeen hän on julkaissut neljä runoteosta, joista viimeisin on Kaupunkicowboy (2014).

Erkka Mykkänen (s. 1988) on kirjailija ja toimittaja. Mykkäsen esikoisteos, novellikokoelma Kolme maailmanloppua (WSOY) ilmestyi 2015, ja hänen runojaan on julkaistu mm. Parnassossa ja runouslehti Tuli&Savussa. Mykkänen toimii tuomarina J. H. Erkon kirjoituskilpailussa.

Harri Paasio on kirjoittajakouluttaja, vapaa kirjoittaja ja suomentaja. Hän on opettanut kirjoittajia useilla verkko- ja lähikursseilla. Lisäksi hän on tehnyt suomennos- ja toimitustöitä sekä kirjoittanut oppi- ja tietokirjoja. Koulutukseltaan Paasio on valtiotieteiden kandidaatti.

Aki Salmela on ansioitunut runoilija ja kääntäjä. Hän on julkaissut viisi runokokoelmaa ja toiminut monissa luottamustehtävissä, mm. Helsingin Sanomain kirjallisuuspalkinnon raadissa.

Jaana Seppänen (s. 1958) on helsinkiläinen vapaa kirjailija ja kääntäjä, jonka esseekokoelma Carmenin silmät (Savukeidas, 2011) sai laajasti huomiota ja kehuja. Seppänen myös kirjoittaa kritiikkejä ja esseitä kirjallisuuslehtiin, toimii freelance-kustannustoimittajana ja suomentajana sekä esiintyvänä taiteilijana ja blueslaulajana. Koulutukseltaan Seppänen on filosofian lisensiaatti.

Hannu Simpura (s. 1953) on kirjailija, filosofian lisensiaatti. Hän on opettanut ja ohjannut luovaa kirjoittamista Kriittisen Korkeakoulun kirjoittajakoulussa vuodesta 2000, työväenopistoissa, lyhytkursseilla ja yksityisopetuksessa.