Kevään  2018 -intensiivikurssit

Runoa päin!

La 14.4., 5.5. ja 26.5. klo 11-17, Nuoren Voiman Liiton tilat (Fredrikinkatu 23 D 4, Helsinki)

Runoa päin! on luovan kirjoittamisen ja runouden kurssi, joka sopii myös aloittelijalle. Kurssin ohjaa runoilija Anja Erämaja. Kurssilla tehdään avaavia harjoituksia, kokeillaan runouden eri muotoja ja tutustutaan nykyrunouden ilmiöihin. Tavoitteena on etsiä ja vahvistaa omaa otetta runouteen. Kurssilla myös keskustellaan teksteistä, joita työstetään kotona kurssikertojen välissä.

Kurssimaksu: 75 € / 60 € (NVL:n jäsenet). NVL:n jäsenmaksu 15 €.

Ilmoittautuminen: Kurssille valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä ja kurssille otetaan 12 osallistujaa. Otsikoi sähköpostiviestisi "Intensiivi II + oma nimesi". Kerro viestissä nimesi, osoitetietosi, puhelinnumerosi, sähköpostisi ja syntymäaikasi. Voit liittyä samalla myös liiton jäseneksi, ja kerro myös jos olet jo jäsen. Ilmoittautumiset 2.4. mennessä osoitteeseen sofia.koistinen@nuorenvoimanliitto.fi.

Runoutta äänellä -kurssi 24.5.

Aika: 24.5. klo 9-16
Paikka: Goethe Institut Finnland (Salomonkatu 5, 00100 Helsinki)

Millaista on runous, jossa äänteistä ja äänestä voi tulla tärkeämpiä kuin sanoista? Tervetuloa maksuttomaan Berlin Sound Poets Quoi Têten työpajaan, jossa tarkastellaan äänen soitintamista, soittamista ja sävellystä. Ainutlaatuisen työpajan vetäjinä ovat äänirunouden ja kokeellisen runouden mestarit Tomomi Adachi, Ernesto Estrella, Jelle Meander ja Cia Rinne.Työpajakieli: opetus on englanniksi, oma työskentely voi olla millä kielellä tahansa.
Työpajamaksu: Työpaja on maksuton. Kurssille otetaan 20 osallistujaa hakemusten perusteella.

Hakeminen: Lähetä lyhyt noin liuskan pituinen motivaatiokirje suomeksi, englanniksi, saksaksi tai ruotsiksi osoitteeseen sofia.koistinen@nuorenvoimanliitto.fi 6.5.2018 mennessä. Otsikoi sähköpostiviestisi "Runoutta äänellä + oma nimesi". Kerro viestissä nimesi, osoitetietosi, puhelinnumerosi ja sähköpostisi. Valituille ilmoitetaan 16.5.2018 mennessä.

Työpajan mahdollistavat Goethe-Institut Finnland, Helsinki Lit -kirjallisuusfestivaali ja Nuoren Voiman Liitto.

Ohjelman luennot ja workshopit:
Jelle Meander: The points of convergence between music and poetry after 1950
Ernesto Estrella: Scores, graphic notations, and composition practical exercises
Cia Rinne: In/different Languages
Tomomi Adachi: Newspaper Reading Choir - collective reading performance practise with debris of texts.

Kurssin lopussa tehdään yhteinen demo. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Kuvataiteesta esseeksi

Aika ja paikka: To 8.3., 22.3., 5.4., 19.4. Ja 3.5. Klo 17-20, Kiasma (Mannerheiminaukio 2, Helsinki)

Innoittaako nykytaide kirjoittamaan? Nuoren Voiman Liitto ja Nykytaiteen museo Kiasma järjestävät yhdessä Kuvataiteesta esseeksi -kurssin, jolla pääset syventymään Kiasman näyttelyyn ja kirjoittamaan kuvataide-esseen. Ohjaajana toimii Maaria Ylikangas (päätoimittaja, Nuori Voima -lehti) ja vierailevana luennoitsijana nähdään Veikko Halmetoja (galleristi, kuraattori). Valmiit esseet julkaistaan kesän 2018 aikana Nuori Voima -lehden verkkosivuilla. Kurssi on maksuton ja kurssille otetaan 12 osallistujaa.

Ilmoittautuminen: Pyydämme kiinnostuneita lähettämään maksimissaan liuskan pituisen motivaatiokirjeen. Kerro kirjeessäsi, miksi juuri sinut pitäisi valita kurssille. Lähetä motivaatiokirje pdf-muodossa nimelläsi ja sähköpostiosoitteellasi varustettuna osoitteeseen: sofia.koistinen@nuorenvoimanliitto.fi 19.2. mennessä. Kursseille valituille ilmoitetaan 22.2. mennessä.

Kurssi on osa Museoviraston koordinoimaa Kulttuuriperinnön eurooppalaista teemavuotta 2018 ja se järjestetään Museoviraston tuella.

Kehoni on runoni -viikonloppukurssit

Keväällä 2018 järjestetään kaksi Kehoni on runoni -viikonloppukurssia. Ohjaajina toimivat somaattisen liikkeen ja teatteri-ilmaisun ohjaaja Anni Pellikka ja FM, joogaopettajaopiskelija Veera Koivaara. Kurssi on osa Pellikan pedagogisia maisteriopintoja Teatterikorkeakoulussa, ja se järjestetään yhteistyössä Nuoren Voiman Liiton kanssa.

Katso tarkemmat tiedot ja osallistumisohjeet alla. Kurssit eivät vaadi aiempaa kokemusta kirjoittamisesta tai kehotyöskentelystä.

Kehoni on runoni: Rangasta ääriin

La-su 24.-25.2.2018
klo 10-17 (sis. ruokatauon)
Teatterikorkeakoulu, Haapaniemenkatu 6. Tila on esteetön.

Viikonlopun lähtökohtana on selkäranka ja sen tarjoama tuki kirjoittamiselle. Kasvatamme tietoisuutta rangasta kohti kehon ääreisosia liikkuen. Inspiroidumme kolmiulotteisesta kehosta kumpuavasta tiedosta ja käytämme löytämäämme materiaalina runon synnyttämiseen.

Hyödynnämme työskentelytavoissa kokemuksellista anatomiaa, aisteista ja mielikuvista ammentavia somaattisia liikemenetelmiä sekä luovan kirjoittamisen harjoitteita. Työskentelemme yksilö-, pari- ja ryhmätehtävien parissa.

Hinta: 120 € / 100 € (työttömät, opiskelijat ym. alennusryhmät) / 80 € ( NVL:n jäsenet).

Kehoni on runoni: Hengittäen ytimeen

La-su 17.-18.3.2018
klo 10-17 (sis. ruokatauon)

Viikonlopun aikana tutkimme hengitys oppaanamme omaa ydintämme niin liikkujana kuin kirjoittajana. Inspiroidumme hengityksen tarjoamista mahdollisuuksista tuottaa liikettä ja runoutta. Hengityksen kautta tutustumme myös erilaisiin liikelaatuihin ja niistä kumpuaviin tapoihin kirjoittaa.

Hyödynnämme työskentelytavoissa hengitysharjoituksia, kokemuksellista anatomiaa, somaattisia liikemenetelmiä sekä luovan kirjoittamisen harjoitteita. Työskentelemme yksilö-, pari- ja ryhmätehtävien parissa.

Ilmoittautuminen:

Ilmoittautumiset Anni Pellikalle osoitteeseen: anni.pellikka@uniarts.fi
Ilmoittautumiset Rangasta ääriin -kurssille 31.1.2018 mennessä ja Hengittäen ytimeen -kurssille 28.2.2018 mennessä. Kerro ilmoittautumisen yhteydessä nimesi, osoitetietosi, puhelinnumerosi sekä syntymäaikasi."

Jumissa-kurssi, ilmoittautumien päättynyt

Kurssilla pääset työstämään ohjaajan ja ryhmän tuella pöytälaatikkosi tai tietokoneen syövereissä hautuvaa käsikirjoitusta, joka ei syystä tai toisesta etene. Osallistua voivat niin proosa- kuin runokäsikirjoitusta työstävät kynäilijät, kunhan kyseessä on kaunokirjallinen kokonaisuus. Käsikirjoituksen ei tarvitse olla täydellisen valmis ja viimeistelty, vaan tärkeintä on kirjoittajan halu saattaa teksti valmiiksi.

Kurssi koostuu käytännön kirjoitusharjoituksista, kotitehtävistä sekä osallistujien tekstien analyysista ja keskustelusta. Käymme yhdessä läpi muun muassa kirjoitusblokkien syitä ja seurauksia sekä ennen kaikkea sitä, miten kirjoittamisen haasteita voidaan voittaa. Kurssi ei takaa osallistujille kustannussopimusta, mutta tarjoaa uutta ymmärrystä prosessikirjoittamiseen ja kirjoituslukkojen avaamiseen.

Osallistujien toivotaan lähettävän Nuoren Voiman Liitolle max. liuskan pituisen motivaatiokirjeen, jossa kerrotaan osallistumisen syistä, kirjoittamisen tavoitteista ja toiveista kurssin suhteen. Lisäksi toivomme motivaatiokirjeen yhteyteen noin 10-20 sivun mittaista näytettä käsikirjoituksestasi. Jumissa-kirjoituskurssi järjestetään lauantaisin 3.2., 17.2. ja 3.3.2018 klo.11.00-17.00 Nuoren Voiman Liiton toimitiloissa. Kurssin hinta on 60€ Nuoren Voiman Liiton jäsenille ja 75€ muille. Nuoren Voiman Liiton jäsenmaksu on 15€.

Tarvitset kurssille mukaan omat kirjoitusvälineesi tai tietokoneen. Kurssimaksuun sisältyy aamiainen, ja omakustanteisen lounaan voi nauttia joko Nuoren Voiman Liiton toimistolla tai jossain useista lähiravintoloista. Toimistolla on käytettävissä veden- ja kahvinkeitin sekä mikro.

Jumissa-kurssia ohjaa sanataide- ja kirjallisuusterapiaohjaaja Jenni Hurmerinta, joka on toiminut Nuoren Voiman Liiton "jokapaikan sanataidehöylänä" vuodesta 2013 alkaen. Luovan kirjoittamisen ja kirjallisuuden opettamisen ohella Jenni toimii kustannustoimittajana ja vapaana kirjoittajana yrityksessään Sanattu (www.sanattu.fi ).

Ilmoittautuminen: HUOM! ilmoittautumisaikaa jatkettu! Motivaatiokirjeen ja tekstinäytteen voi toimittaa Sofia Koistiselle ma 22.1.2018 mennessä osoitteeseen: sofia.koistinen@nuorenvoimanliitto.fi. Otsikoi viestisi: Jumissa-kurssi + oma nimesi. Kerro ilmoittautumisen yhteydessä myös nimesi, osoitetietosi, puhelinnumerosi ja syntymäaikasi.