Intensiivikurssit

Nuoren Voiman Liitto järjestää vuosittain useita intensiivikursseja, joista ilmoitetaan näillä sivuilla. Kursseja on järjestetty mm. lyriikan, novellin, esseen, lyhytelokuvan ja kritiikin kirjoittamisesta.

Kevät 2017

Proosakurssi: Luonnoksesta valmiiksi

Ohjaaja: kirjailija Iida Rauma

Kurssi järjestetään Nuoren Voiman Liiton toimistolla (Fredrikinkatu 23 D 4)
keväällä:

pe 24.2. klo 17-20
pe 24.3. klo 17-20
la 22.4. klo 11-17

Täyttyykö pöytälaatikko novelliluonnoksista ja keskeneräisistä teksteistä? Kurssilla keskitytään prosessiluontoiseen kirjoittamiseen ja kypsytetään raakileista eheitä proosatekstejä. Kurssilla harjoitellaan sitä, miten alustavaa luonnosta voi versio versiolta kehittää kohti valmista, omaa ideaa vastaavaa teosta. Lisäksi käsitellään muun muassa henkilöhahmoja, dialogia ja käytännön kirjoitustyön yleisimpiä haasteita.
Kurssilla saadaan ja annetaan palautetta omista ja muiden teksteistä.

HAKUOHJEET

Kurssille haetaan 1-4 sivua pitkällä novellilla tai novelliluonnoksella. Kerron myös lyhyesti (max. 5 virkettä), miksi haluat kurssille. Valinnassa painotetaan tekstien jännitteisyyttä ja omaäänisyyttä. Eduksi on, että kirjoittaja on motivoitunut työstämään tekstejään eteenpäin. Palauta tekstit yhteystietojesi kera 15.1. mennessä osoitteeseen elina.tervonen(at)nuorenvoimanliitto.fi.

Kurssin hinta on 60 € Nuoren Voiman liiton jäsenille ja 75 € muille.

Seinäkirjoitusten poetiikkaa ja politiikkaa

Ohjaaja: kirjallisuudentutkija Riikka Ala-Hakula

Kurssi järjestetään Nuoren Voiman Liiton toimistolla (Fredrikinkatu 23 D 4)
keväällä:

la 4.3. klo 11-17
la 1.4. klo 11-17
la 6.5. klo 11-17

Haluaisitko kirjoittaa huulipunalla katuun, tehdä runotarroja ja luoda poliittisia iskulauseita? Kurssilla tutustutaan poeettisen anarkismiin kirjoittamalla ja viemällä teokset kaduille. Inspiraatiota teksteihin ammennetaan ranskalaiselle kokeelliselle kirjallisuudelle tyypillisistä leikillisistä ja menetelmällistä kirjoitustekniikoista. "Katukiven alla hikoilee metsä", kun oikein tarkasti katsoo. Dosentti Irmeli Hautamäen vierailuluennolla syvennytään Marcel Duchampin teosten poetiikkaan.

HAKUOHJEET

Kurssille valitaan osallistujat ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen alkaa 10.1. klo 10. Ilmottaudu mukaan lomakkeella .

Kurssin ennakkotehtävä on kerätä ensimmäistä tapaamiskertaa varten 10-15 voimakasta lainausta eri lähteistä (esim. kirjat, sanomalehdet, katutaide, keskustelut, oma muistikirja).

Kurssin hinta on 60 € Nuoren Voiman liiton jäsenille ja 75 € muille.

Menneet kurssit:

Proosan jatkokurssi

Ohjaaja: kirjailija Monika Fagerholm

Ajankohta: Kevät 2016

Kurssilla keskitytään kirjoittamaan novelli tai muu proosakokonaisuus alusta loppuun. Keskiössä on ns. "orgaaninen dramaturgia", eli miten voimme luovasti soveltaa dramaturgian kaarta teksteihimme. Maailma on täynnä dramaturgian oppaita, mutta pelkkä tekniikan hallitseminen, kaikenlaisten "kikkojen" tunteminen ja tietäminen ei välttämättä synnytä hyvää tekstiä, päinvastoin. Toisaalta, jokaisessa hyvässä tekstissä on "kaari". Voidaan myös puhua jännitteestä, joka syntyy itse sisällöstä, tarinasta.

Ja sitten: kirjoittamisessa on hyvin pitkälle kyse energian jakamisesta. Eli siitä, että pystyy kirjoittamisen jokaisessa vaiheessa olemaan juuri tässä hetkessä, eikä missään muualla. Pyrimme kurssilla pitämään kiinni ensimmäisen oivalluksen, idean, "aiheen" henkilökohtaisesta "polttopiste-energiasta", joka on usein sanaton, jäsentämätön, "kaaosmainen"... niin pitkälle kuin luovassa prosessissa on suinkin mahdollista.

Kurssi on jatkoa kevään 2015 proosakurssille, mutta osallistuminen ei edellytä aikaisemmalle kurssille osallistumista. Kirjoitamme taas ja etenemme käsittelemään laajempia rakenteellisia kokonaisuuksia, sekä ns. "luovaa työstämistä". Eli mitä teemme sen raakileen kanssa, miten pysyä niin pitkälle kuin mahdollista jäsentyneessä "älä ajattele tekstinä vaan maailmana" -tilassa.

Esseekurssi

Ohjaaja: kirjoittaja, kustannustoimittaja Antti Arnkil

Ajankohta: Kevät 2016

Esseetä on sanottu proosan lajeista henkilökohtaisimmaksi. Onko näin? 500 vuotta kirjoittajat ovat pohtineet, mikä essee oikein on, eikä valmista ole tullut vieläkään. Kurssilla puhutaan lajin luonteesta, keinoista ja historiasta, mutta tärkeintä on selvittää, mitä ja miten sinä haluat kirjoittaa. Luemme hyviä esseitä, keskustelemme niistä ja ryhdymme luomaan uutta.  Kurssille osallistuvat kirjoittajat muodostavat suomalaisen esseen seuraavan aallon. Essee on yritys, niitä maamme kuulemma tarvitsee.

"Jos maailma moittii minun puhuvan liikaa itsestäni, minä taas valitan, ettei se uhraa itselleen ajatustakaan" (Michel de Montaigne)

Runouden kyseenalaistamattomat oletukset

Ajankohta: Kevät 2016

Runoilija Tommi Parkon kurssi edistyneemmille lyriikan kirjoittajille ja kirjoittamisen opettajille.Kirjoittamisen lisäksi Parkko on työskennellyt luovan kirjoittamisen opettajana sekä runoyhdistys Nihil Interit ry:n puheenjohtajana.

Runoudessa pidetään joitakin asioita itsestäänselvinä. Tiettyjä asioita toistetaan runokursseilla niin usein, että niistä tulee kyseenalaistamattomia totuuksia tai sääntöjä. Näitä asioivat ovat muun muassa tuoreen ilmaisun korostaminen ja konkreettisen arvostaminen abstraktisuuden kustannuksella. Mitä nämä oletukset ovat ja miksi ne jäävät usein kyseinalaistamatta? Tommi Parkko opastaa runoilijoita ja runokurssien vetäjiä näille huonosti kartoitetuille alueille.

Draaman kirjoittaminen

Ajankohta: Kevät 2016

Ohjaajana toimii kirjailija ja esitysdramaturgi Siri Kolu.

Onko sinulla näytelmäidea? Haluatko muokata proosamuotoisen tekstisi draamaksi?
Haluatko työstää sitä keskustelevassa joukossa ja ammattilaisen tuella?

Kurssi on kaikille avoin: ryhmään ovat tervetulleita yhtä lailla kirjoittajat, joille näytelmä on tuttu laji sekä ne, joilla lajista ei ole aikaisempaa kokemusta. Näytelmällä voi olla mikä tahansa kohderyhmä: teksti-ideasi voi olla uutta lastenteatteria, mehevää nuorten draamaa tai aikuisille suunnattua näytelmää. Kurssilla muodostetaan kotiryhmiä, joissa pääsee pohtimaan juuri oman kohdeyleisön asioita. Kurssilla keskustellaan paljon, nauretaan ja unelmoidaan. Keskusteluissa hahmotellaan yhdessä sitä, missä kotimainen draama menee 2016.

Kulttuurilehtien avustajakurssi

Kulttuurilehtien avustajakurssin ohjaavat Nuori Voima-lehden päätoimittaja Maaria Ylikangas ja Kiiltomadon päätoimittaja Aleksis Salusjärvi.

Ajankohta: syksy 2015

Sinustako unelmien kulttuurilehtiavustaja? Miten sinulta sujuu haastattelu, arvostelu, artikkeli tai essee? Kulttuurilehtien avustajakurssi perehdyttää sinut kirjoittamiseen, toimitustyöskentelyyn ja tekstien julkaisemiseen. Kurssilla opastetaan ammattimaisen kulttuurijournalismin tekemiseen, kokemusta alasta ei kuitenkaan vaadita. Kaikki kurssin aikana laaditut tekstit julkaistaan verkossa.

Visio on tukenut kurssin järjestämistä.

Lapsille ja nuorille kirjoittaminen

Lapsille ja nuorille kirjoittamisen kurssin ohjaa kirjailija ja esitysdramaturgi Siri Kolu.

Ajankohta: syksy 2015

Mitä lapsille pitäisi kirjoittaa, mutta ei olla vielä uskallettu?
Mikä nuorille suunnattu teos on kerällä mielessäsi?
Mitä lasten- ja nuortenkulttuuri kaipaa tai tarvitsee juuri nyt?

Lapsille ja nuorille kirjoittamisen kurssilla tutkitaan, mitä kaikkea kohderyhmälle voisi, pitäisi ja henkilökohtaisesti tulisi kirjoittaa. Kurssilla pidetään hauskaa ja keskustellaan tosissaan. Haetaan rönttiä tabuista kirjoittamista, lapsuuden pyhiä asioita ja nuoruusmaisemien kiinnostavia henkilöitä.

Tuntiharjoitteissa saat erilaisia lähtöjä aihelähtöiseen kirjoittamiseen ja opit erilaisia työkaluja, joilla avainmuistosta tai -kohtauksesta voi lähteä tekemään pidempää tekstiä.

Kotitehtävissä tutustutaan eri ikäryhmille kirjoittamiseen ja erilaisiin lajityyppeihin ja tekstilajeihin.  Viimeiselle tuntikerralle voi tuoda kehiteltäväksi jonkun oman aiemman tekstiaihion, joka voi olla mitä lajityyppiä tahansa (proosaa, näytelmäidea, lastenrunoja, satuja).

Kurssilla keskustellaan paljon ja haetaan esimerkkejä lastenkulttuurin alueelta. Opettajan antaman henkilökohtaisen ohjauksen lisäksi lyhyempiä tekstejä luetaan ääneen ja niistä saa myös vertaispalautetta.

Kurssikertojen välillä tehdään kotitehtäviä ja luetaan muiden kurssilaisten tekstejä. Loppupalaute annetaan viimeisen kurssikerran jälkeen.

Visio on tukenut kurssin järjestämistä.

Runoista kokoelmaksi

Ohjaaja: Saila Susiluoto

Ajankohta: kevät 2015

Hahmotetaan runoja kokoelman kautta: millä tavalla kokonaisuus muodostetaan, tai millä tavoin se vältetään, pohditaan kokoelmanteon eri vaiheita ja mahdollisuuksia, sekä sitä miten yksittäiset runot toimivat yhdessä muiden runojen kanssa, ja millaisia prosesseja kirjoittaja käy läpi kokoelman kirjoittamisen aikana: mitkä ovat tyypillisiä virheitä, ja miten ne voi välttää.

Kurssipäivät koostuvat keskusteluista, lyhyistä kirjoitusharjoituksista, kotitehtävistä, runojen lähiluvusta.
Kurssin tarkoitus on kartoittaa omaa runomateriaalia, ja vahvistaa kirjoittajan rohkeutta.

Proosakurssi

Ohjaaja: Monika Fagerholm

Ajankohta: kevät 2015

Keskiössä on ns "orgaaninen dramaturgia", eli miten voimme luovasti soveltaa dramaturgian kaarta teksteihimme. Maailma on täynnä dramaturgian oppaita, mutta pelkkä tekniikan hallitseminen, kaikenlaisten "kikkojen" tunteminen ja tietäminen, ei välttämättä synnytä hyvää tekstiä, päinvastoin. Toisaalta, jokaisessa hyvässä tekstissä on "kaari" - voidaan myös puhua jännitteestä - joka syntyy itse sisällöstä, tarinasta.
Ja sitten: kirjoittamisessa on hyvin pitkälle kyse energianjakamisesta. Eli siitä, että pystyy kirjoittamisen jokaisessa vaiheessa olemaan juuri siinä - eikä missään muualla. Pyrimme kurssilla pitämään kiinni ensimmäisen oivalluksen, idean, "aiheen", henkilökohtaisesta "polttopiste-energiasta" - joka on usein sanaton, jäsentämätön, "kaaosmainen"... niin pitkälle luovassa prosessissa kuin suinkin mahdollista.

Kirjallisuuskritiikin kirjoittaminen

Ohjaaja: Maaria Pääjärvi

Ajankohta: syksy 2014

Miten syntyy hyvä kritiikki? Kumpaa kriitikko tarvitsee enemmän, rohkeutta vai vankkaa asiantuntemusta? Kirjoitetaanko arvosteluun subjektiivisia kokemuksia vai objektiivisia arvostelmia? Kurssilla tutustutaan kritiikin lajiin lukemalla, keskustelemalla ja tekemällä. Tavoitteena on syventää käsitystä kritiikin tehtävästä, sen muodosta ja käytöstä.

Nykyrunouden ilmiöitä - kurssi opettajille

Ohjaajat: Jukka Koskelainen, Pauliina Haasjoki ja Sinikka Vuola

Ajankohat: syksy 2014, kolme kokoontumista

Kurssilla syvennytään nykyrunouden ilmiöihin lukien, keskustellen ja kirjoittaen. Kolmen runoilijan ja runouden asiantuntijan johdattamina syvennytään omiin tulkintoihin ja näkemyksiin luetusta. Kokeillaan myös virittäviä luovan kirjoittamisen harjoituksia.

Kurssi on tarkoitettu äidinkielen ja kirjallisuuden opettajille, opettajiksi opiskeleville sekä muille kirjallisuudenopetuksesta kiinnostuneille. Tavoitteena on syventää osallistujien ammatillista osaamista sekä rohkaista luovaan kirjoittamiseen. Kurssille valitaan 12 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Mitoista muotoihin

Ohjaaja: Teemu Manninen

Ajankohta: kevät 2014, kaksi kokoontumista

Runomitat polvineen ja jalkoineen ovat nykyään niin vähän tunnettuja, ettei näitä monta tuhatta vuotta runoutta proosasta erottaneita keinoja enää tunnisteta, vaikka niitä runoissa ilmenisikin. Kurssilla käydään läpi mitallisen runouden perusteita ja mitallisuudesta kumpuavaa rikasta runomuotojen perinnettä.

Mahdollisen proosan työpaja

Ohjaaja: Markku Eskelinen

Ajankohta: kevät 2014, neljä kokoontumista

Mahdollisen Kirjallisuuden Seuran Markku Eskelisen intensiivikurssilla tutustutaan valtavirrasta poikkeavan proosakirjallisuuden keinoihin ja mahdollisuuksiin ja kokeillaan, mitä niillä voi saada aikaiseksi.

Kurssin ensimmäisenä lauantaina luodaan historiallinen, teoreettinen ja käytännöllinen katsaus kokeelliseen proosaan, jotta osallistujilla olisi mistä valita ja mihin suhteuttaa ja tarkentaa kiinnostuksensa kohteet. Ensitapaamisella pääpaino on vapaamuotoisella keskustelulla ja kunkin osallistujan lähtökohtien ja tavoitteiden selventämisellä ja lujittamisella.

Toisena lauantaina käydään läpi edellisellä kerralla annettua lyhyttä harjoitustehtävää samalla kun päähuomio kiinnitetään mm. ajan ja tilan manipuloinnin, kertovien ja muiden elementtien, fiktion, simulaation ja ergodisuuden keskinäisiin suhteisiin. Kohtaamme myös kurssin ensimmäisen kirjailijavieraan.

Kolmantena lauantaina keskiössä ovat kieli, tietoisuus, tekstuaalisuus ja media. Päivä alkaa kuitenkin edellisellä kerralla annetun laajemman harjoitustehtävän purkamisella ja päättyy toiseen kirjailijavierailuun. Viimeisenä lauantaina paneudutaan mm. proseduureihin, interventioihin ja proosan esittämiseen sekä tavataan vielä yksi kirjailijavieras.

Kurssilla on tarkoitus välttää turhaa akateemista jargonia ja keskinäistä kilpailua, koska käyttämättömiä, tunnistamattomia, keksittäviä, lainattavia ja muokattavia mahdollisuuksia riittää jokaiselle. Kurssin ohjelma ei liioin ole kiveen hakattu vaan joustaa tarpeen, tilanteen ja osallistujien uteliaisuuden mukaan.

Kaunokirjallinen kääntäminen

Ohjaaja: Antti Nylén

Ajankohta: syksy 2013, kolme kokoontumista

Kurssilla työskennellään suomentamisen parissa, pyritään saamaan itsevarmuutta työhön ja siten rakentamaan omaa identiteettiä (tulevana) kaunokirjallisuuden suomentajana. Taustalla on näkemys kääntämisestä yhtenä luovan kirjoittamisen lajina, ei suorituksena jonka voi tehdä oikein tai väärin. Kurssilaisten harjoituksina tekemiä suomennoksia tarkastellaan lausetasolta lähtien ja niin itsenäisinä kuin mahdollista. Harjoitustehtävien lähtökieli on englanti. Muuten ei ole väliä, minkä kielen kääntämisestä osallistuja on kiinnostunut.

Taiteesta kirjoittaminen

Ohjaaja: Otso Kantokorpi

Ajankohta: syksy 2013, kolme kokoontumista

Kurssilla käsitellään kritiikin historiaa, erilaisia kritiikkityyppejä sekä kritiikin ja estetiikan yhtymäkohtia. Paneudutaan myös kritiikkiin journalismina. Käsitellään kritiikin julkaisemiseen liittyviä käytännön seikkoja, erilaisia julkaisukanavia, suhdetta lehtitaloihin ja blogosfääriä. Vieraillaan näyttelyssä, jossa tutustutaan taiteilijaan. Olennainen osa kurssia ovat kirjoitusharjoitukset, joista keskustellaan ja annetaan palautetta kokoontumiskerroilla.

Laulunsanoituskurssi

Ohjaaja: Inka Nousiainen

Ajankohta: kevät 2013, kolme kokoontumista

Inka Nousiaisen laulunsanoituskurssilla tutustutaan laululyriikan perusteisiin ja kirjoitetaan sanoitus. Ensimmäisellä kokoontumiskerralla käsitellään laulun sanoittamisen periaatteita teorian, esimerkkikappaleiden ja lyhyiden harjoitusten kautta. Pohditaan mm. mikä erottaa laulutekstin runosta, miten lauluteksti rakentuu ja millaisia asioita sen kirjoittamisessa on otettava huomioon. Ohjaaja jakaa kokemuksiaan sanoittajan työstä. Seuraavalla kokoontumiskerralla puretaan edellisellä saatu kotitehtävä ja kirjoitetaan lisää, sekä tekstilähtöisesti että valmiiseen melodiaan. Viimeisellä kokoontumiskerralla käsitellään osallistujien sanoituksia, tehdään yhteenvetoa ja keskustellaan.

Lyriikkakurssi

Ohjaaja: Olli Sinivaara

Ajankohta: kevät 2013, kolme kokoontumista

Kurssin ensimmäisellä kerralla käsitellään kirjoittamisen peruskysymystä: mistä kirjoittaminen oikein tulee, mistä teksti syntyy? Mikä voi estää runon synnyn? Voiko kirjoittaja tietoisesti opetella löytämään tilan ja paikan, jossa runo syntyy? Kirjoittajien toivotaan kertovan ensimmäisen kerran esittelykierroksella kiinnostuksenkohteistaan ja tavoitteistaan. Toisella opetuskerralla käsitellään kielen ja kirjoittamisen suhdetta ihmisen aistimellisuuteen ja ajatteluun. Tarkastelun keskiössä on kysymys runon ja runouden suhteesta yhtäältä ”esikielilliseen” kokemukseen sekä toisaalta ajatteluun. Tarkoituksena on mennä kaiken estetiikan ja poetiikan alkulähteille, kielen, mielen ja ruumiin peruselementteihin ja pohtia niiden suhdetta kirjoittamiseen. Kolmannella opetuskerralla keskiössä on lukemisen ja kirjoittamisen suhde sekä tekstienvälisyyden merkitys kirjoittajalle. Kaikki kirjoittaminen ei tuota kirjallisuutta. Mikä on kirjoittamisen ja kirjallisuuden ero? Onko sitä? Kuka sen määrittelee? Pohditaan kirjoittajan oman äänen ja oman kirjoittajaidentiteetin muodostumista suhteessa kaikkeen jo kirjoitettuun ja luettuun.

Opetuskertojen välissä tehdään opettajan antamia kirjoitustehtäviä, jotka palautetaan luettaviksi koko ryhmälle noin viikkoa ennen kokoontumiskertaa. Kotitehtävistä annetaan palautetta kahdella jälkimmäisellä opetuskerralla.