Kevään  2018 -intensiivikurssit

Kuvataiteesta esseeksi

Aika ja paikka: To 8.3., 22.3., 5.4., 19.4. Ja 3.5. Klo 17-20, Kiasma (Mannerheiminaukio 2, Helsinki)

Innoittaako nykytaide kirjoittamaan? Nuoren Voiman Liitto ja Nykytaiteen museo Kiasma järjestävät yhdessä Kuvataiteesta esseeksi -kurssin, jolla pääset syventymään Kiasman näyttelyyn ja kirjoittamaan kuvataide-esseen. Ohjaajana toimii Maaria Ylikangas (päätoimittaja, Nuori Voima -lehti) ja vierailevana luennoitsijana nähdään Veikko Halmetoja (galleristi, kuraattori). Valmiit esseet julkaistaan kesän 2018 aikana Nuori Voima -lehden verkkosivuilla. Kurssi on maksuton ja kurssille otetaan 12 osallistujaa.

Ilmoittautuminen: Pyydämme kiinnostuneita lähettämään maksimissaan liuskan pituisen motivaatiokirjeen. Kerro kirjeessäsi, miksi juuri sinut pitäisi valita kurssille. Lähetä motivaatiokirje pdf-muodossa nimelläsi ja sähköpostiosoitteellasi varustettuna osoitteeseen: sofia.koistinen@nuorenvoimanliitto.fi 19.2. mennessä. Kursseille valituille ilmoitetaan 22.2. mennessä.

Kurssi on osa Museoviraston koordinoimaa Kulttuuriperinnön eurooppalaista teemavuotta 2018 ja se järjestetään Museoviraston tuella.

Kuinka toimittaa ja kommentoida runoja

La 10.3., 24.3., 7.4. klo 11-17, Nuoren Voiman Liiton tilat (Fredrikinkatu 23 D 4, Helsinki)

Kurssilla tutustutaan runouden toimittamiseen kustannustoimittaja Mikko Rouhiaisen johdolla. Kurssilla tehdään mm. runouden toimittamiseen ja kommentointiin liittyviä harjoituksia ja keskustellaan palautteen antamisesta. Kurssi on suunnattu esimerkiksi kustannustoimittamisesta kiinnostuneille, kulttuurilehtien toimittajille sekä kaikille, jotka haluavat kehittyä runouden kommentoijina. Kurssilla vierailee myös runoilija Sinikka Vuola.

Kurssimaksu: 75 € / 60 € (NVL:n jäsenet). NVL:n jäsenmaksu 15 €.

Ilmoittautuminen: Lähetä maksimissaan liuskan mittainen, nimelläsi varustettu motivaatiokirje sähköpostin liitteenä pdf-muodossa. Otsikoi viestisi "Intensiivi II + oma nimesi". Kerro viestissä myös osoitetietosi, puhelinnumerosi ja syntymäaikasi. Voit liittyä samalla myös liiton jäseneksi. Lisätiedot ja ilmoittautumiset 25.2. mennessä osoitteeseen: sofia.koistinen@nuorenvoimanliitto.fi. Kurssille valituille ilmoitetaan viikon 9 aikana.

Kehoni on runoni -viikonloppukurssit

Keväällä 2018 järjestetään kaksi Kehoni on runoni -viikonloppukurssia. Ohjaajina toimivat somaattisen liikkeen ja teatteri-ilmaisun ohjaaja Anni Pellikka ja FM, joogaopettajaopiskelija Veera Koivaara. Kurssi on osa Pellikan pedagogisia maisteriopintoja Teatterikorkeakoulussa, ja se järjestetään yhteistyössä Nuoren Voiman Liiton kanssa.

Katso tarkemmat tiedot ja osallistumisohjeet alla. Kurssit eivät vaadi aiempaa kokemusta kirjoittamisesta tai kehotyöskentelystä.

Kehoni on runoni: Rangasta ääriin

La-su 24.-25.2.2018
klo 10-17 (sis. ruokatauon)
Teatterikorkeakoulu, Haapaniemenkatu 6. Tila on esteetön.

Viikonlopun lähtökohtana on selkäranka ja sen tarjoama tuki kirjoittamiselle. Kasvatamme tietoisuutta rangasta kohti kehon ääreisosia liikkuen. Inspiroidumme kolmiulotteisesta kehosta kumpuavasta tiedosta ja käytämme löytämäämme materiaalina runon synnyttämiseen.

Hyödynnämme työskentelytavoissa kokemuksellista anatomiaa, aisteista ja mielikuvista ammentavia somaattisia liikemenetelmiä sekä luovan kirjoittamisen harjoitteita. Työskentelemme yksilö-, pari- ja ryhmätehtävien parissa.

Hinta: 120 € / 100 € (työttömät, opiskelijat ym. alennusryhmät) / 80 € ( NVL:n jäsenet).

Kehoni on runoni: Hengittäen ytimeen

La-su 17.-18.3.2018
klo 10-17 (sis. ruokatauon)

Viikonlopun aikana tutkimme hengitys oppaanamme omaa ydintämme niin liikkujana kuin kirjoittajana. Inspiroidumme hengityksen tarjoamista mahdollisuuksista tuottaa liikettä ja runoutta. Hengityksen kautta tutustumme myös erilaisiin liikelaatuihin ja niistä kumpuaviin tapoihin kirjoittaa.

Hyödynnämme työskentelytavoissa hengitysharjoituksia, kokemuksellista anatomiaa, somaattisia liikemenetelmiä sekä luovan kirjoittamisen harjoitteita. Työskentelemme yksilö-, pari- ja ryhmätehtävien parissa.

Ilmoittautuminen:

Ilmoittautumiset Anni Pellikalle osoitteeseen: anni.pellikka@uniarts.fi
Ilmoittautumiset Rangasta ääriin -kurssille 31.1.2018 mennessä ja Hengittäen ytimeen -kurssille 28.2.2018 mennessä. Kerro ilmoittautumisen yhteydessä nimesi, osoitetietosi, puhelinnumerosi sekä syntymäaikasi."

Jumissa-kurssi, ilmoittautumien päättynyt

Kurssilla pääset työstämään ohjaajan ja ryhmän tuella pöytälaatikkosi tai tietokoneen syövereissä hautuvaa käsikirjoitusta, joka ei syystä tai toisesta etene. Osallistua voivat niin proosa- kuin runokäsikirjoitusta työstävät kynäilijät, kunhan kyseessä on kaunokirjallinen kokonaisuus. Käsikirjoituksen ei tarvitse olla täydellisen valmis ja viimeistelty, vaan tärkeintä on kirjoittajan halu saattaa teksti valmiiksi.

Kurssi koostuu käytännön kirjoitusharjoituksista, kotitehtävistä sekä osallistujien tekstien analyysista ja keskustelusta. Käymme yhdessä läpi muun muassa kirjoitusblokkien syitä ja seurauksia sekä ennen kaikkea sitä, miten kirjoittamisen haasteita voidaan voittaa. Kurssi ei takaa osallistujille kustannussopimusta, mutta tarjoaa uutta ymmärrystä prosessikirjoittamiseen ja kirjoituslukkojen avaamiseen.

Osallistujien toivotaan lähettävän Nuoren Voiman Liitolle max. liuskan pituisen motivaatiokirjeen, jossa kerrotaan osallistumisen syistä, kirjoittamisen tavoitteista ja toiveista kurssin suhteen. Lisäksi toivomme motivaatiokirjeen yhteyteen noin 10-20 sivun mittaista näytettä käsikirjoituksestasi. Jumissa-kirjoituskurssi järjestetään lauantaisin 3.2., 17.2. ja 3.3.2018 klo.11.00-17.00 Nuoren Voiman Liiton toimitiloissa. Kurssin hinta on 60€ Nuoren Voiman Liiton jäsenille ja 75€ muille. Nuoren Voiman Liiton jäsenmaksu on 15€.

Tarvitset kurssille mukaan omat kirjoitusvälineesi tai tietokoneen. Kurssimaksuun sisältyy aamiainen, ja omakustanteisen lounaan voi nauttia joko Nuoren Voiman Liiton toimistolla tai jossain useista lähiravintoloista. Toimistolla on käytettävissä veden- ja kahvinkeitin sekä mikro.

Jumissa-kurssia ohjaa sanataide- ja kirjallisuusterapiaohjaaja Jenni Hurmerinta, joka on toiminut Nuoren Voiman Liiton "jokapaikan sanataidehöylänä" vuodesta 2013 alkaen. Luovan kirjoittamisen ja kirjallisuuden opettamisen ohella Jenni toimii kustannustoimittajana ja vapaana kirjoittajana yrityksessään Sanattu (www.sanattu.fi ).

Ilmoittautuminen: HUOM! ilmoittautumisaikaa jatkettu! Motivaatiokirjeen ja tekstinäytteen voi toimittaa Sofia Koistiselle ma 22.1.2018 mennessä osoitteeseen: sofia.koistinen@nuorenvoimanliitto.fi. Otsikoi viestisi: Jumissa-kurssi + oma nimesi. Kerro ilmoittautumisen yhteydessä myös nimesi, osoitetietosi, puhelinnumerosi ja syntymäaikasi.