Ryhmät

NVL:n kaikissa kirjoittajaryhmissä ja -kursseilla kiinnitetään paljon huomiota turvallisuuteen. Toivomme, että ryhmiimme ja kursseillemme tulijat tutustuvat etukäteen ohjeisiimme.

We pay attention to safety in our writing courses and groups. We hope that all participants will read our guidelines before attending.

HUOM! NVL on muuttanut lokakuussa 2023 Tekstin taloon (Lintulahdenkatu 3). Kirjoittajaryhmät järjestetään tästä eteenpäin Tekstin talolla.

Kevät 2024

Saniainen (1319-vuotiaat)

Aika: joka toinen tiistai 16.1.-23.4. klo 17.15-19.30. Tarkat päivät kerroille ovat: 16.1., 30.1., 13.2., 27.2., 12.3., 26.3., 9.4., 23.4.
Paikka: Tekstin talon kirjasto (Lintulahdenkatu 3), joka sijaitsee neljännessä kerroksessa NVL:n toimiston vieressä.
Hinta: 95 e (NVL:n jäsenet) / 115 e. Alle 18-vuotiaat voivat liittyä jäseniksi maksutta.

Saniainen on NVL:n nuorten sanataideryhmä. Ryhmää ohjaa Jenni Hurmerinta. Ryhmään otetaan 12 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittaudu tästä.

Urania (yli 18-vuotiaille)

Aika: joka toinen maanantai 15.1.-22.4. klo 17:30-20.00. Tarkat päivät kerroille ovat: 15.1., 29.1., 12.2., 26.2., 11.3., 25.3., 8.4., 22.4.
Paikka: Tekstin talon kirjasto (Lintulahdenkatu 3), joka sijaitsee neljännessä kerroksessa NVL:n toimiston vieressä.
Hinta: 95 e (NVL:n jäsenet) / 115 e

NVL:n kirjoittajaryhmä Urania on yli 18-vuotiaille aloitteleville kirjoittajille suunnattu kirjoittajaryhmä, joka tarjoaa säännöllisen paikan, ajan, ohjauksen sekä yhteisön kirjoittajille, jotka ovat kiinnostuneita astumaan luovan kirjoittamisen ja sanataiteen maailmaan.

Tapaamisissa keskustellaan kirjoittamisen riemuista ja haasteista, jaetaan omia kaunokirjallisia tuotoksia ja harjoitellaan palautteen antamista sekä vastaanottamista. Lisäksi luodaan teoreettista pohjaa kirjoittamiselle muun muassa tutustumalla kaunokirjallisuuden eri lajeihin ja genreihin. Kirjoitusteknisen osaamisen ohella ryhmässä vahvistetaan kunkin kirjoittajan omaa ääntä ja ilmaisua, etsitään itselle tärkeitä aiheita sekä jaetaan kaikkea ja mitä tahansa kirjoittamiseen liittyvää. Ennen kaikkea ryhmässä haetaan ja pidetään yllä kirjoittamisen iloa ja tutkitaan, miten monilla tavoin sanataiteilu voi rikastuttaa elämää.

Ryhmän ohjaajana toimii Nuoren Voiman Liiton pitkäaikainen sanataideopettaja Jenni Hurmerinta, jolla on yli vuosikymmenen kattava kokemus sanataiteen, luovan kirjoittamisen ja kirjallisuuden eri lajien opetuksesta. Lisäksi Jenni toimii kustannustoimittajana, kirjallisuusterapiaohjaajana ja kirjoittajana yrityksessään Sanattu.

Ikaros (18–35-vuotiaille)

Aika: torstaisin 18.1., 8.2., 7.3., 4.4., 25.4. ja 16.5. klo 17.00-19.30.
Hinta: 75 e (NVL:n jäsenet) / 95 e

Ikaros on suunnattu 18–35-vuotiaille tavoitteellisille kirjoittajille. Ryhmän ohjaaja tuo kirjallisuusnäytteitä ja kirjoittamisen teoriaa ja antaa näihin liittyviä kirjoitusharjoituksia, joita tehdään pääasiassa kotona, mutta myös tunneilla mikäli siihen jää aikaa. Teksteistä keskustellaan rakentavasti ryhmässä. Ikaroksessa opitaan kirjoittamisen teorian ja käytännön lisäksi myös palautteen antamista ja vastaanottamista.

Ryhmää ohjaa kirjailija ja luovan kirjoittamisen opettaja Päivi Liski. Ryhmään otetaan 12 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittaudu tästä.

Daidalos (yli 25-vuotiaille)

Aika: perjantaisin 19.1., 9.2., 8.3., 5.4., 26.4., 17.5. klo 17.00-19.30.
Hinta: 75 e (NVL:n jäsenet) / 95 e

Daidalos on suunnattu yli 25-vuotiaille tavoitteellisille kirjoittajille. Ryhmän osallistujat työstävät tekstejä kotona ja kokoontumiset käytetään kirjoitusten rakentavaan käsittelemiseen. Opettaja tuo myös kirjallisuusnäytteitä ja kirjoittamisen teoriaa. Daidaloksessa osallistujat ovat jo tottuneet ottamaan palautetta vastaan ja antamaan sitä muille.

Ryhmää ohjaa kirjailija ja luovan kirjoittamisen opettaja Päivi Liski. Ryhmään otetaan 12 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittaudu tästä.

Sanapaja (Wordshop) nuorille

Keskiviikkoisin 24.1.-29.5.2024
klo 17.00–19:00
(Huom! ei hiihtolomalla 21.2. eikä vappuna 1.5.)
Vuosaaren kirjaston Jyrki-huone (kokoustila 2)
Vuotalo, Mosaiikkitori 2, 00980 Helsinki

Sanapajoissa voit harrastaa luovaa kirjoittamista millä kielellä haluat. Työpajoissa puhutaan suomea ja englantia, eikä kieliopilla ole väliä! Toimintaan ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon ja voit osallistua kun sinulle sopii. Ryhmällä on käytössä myös yhteinen Whatsapp-ryhmä johon voi halutessaan liittyä. Sanapajat sopivat erityisesti 13-19 vuotiaille kirjoittamisesta kiinnostuneille. Sanapajoja ohjaa Jenni Hurmerinta.

Sanapajat ovat avoimia ja maksuttomia kaikille 13-19-vuotiaille.

Ei ennakkoilmoittautumista!

Lisätiedot: Jenni Hurmerinta 040 833 4800