Kirjoituskilpailut

Nuoren Voiman Liitto järjestää useita kirjoituskilpailuja joka vuosi. Kilpailut ovat polkuja uusille tekijöille saada kirjoituksiaan julki ja kustantajille mahdollisuus löytää lupaavia kirjoittajia. Kilpailuilla pyritään edistämään kirjoittamisen harrastustoimintaa ja nostamaan tiettyjä lajeja tai teemoja huomion kohteeksi.  Nuori Voima -lehden Debytoi runoilijana -kilpailu järjestetään joka syksy.

Menneet kilpailut:

Ma France – kirjoitus- ja julistekilpailu

Ensi syksynä Turun kansainvälisten Kirjamessujen teemamaana on Ranska, ja sen kunniaksi vuonna 2014 Ranska on vahvasti näkyvillä koko vuoden ajan, ei ainoastaan messuviikonlopun aikana. Ranskan instituutti, Suomen ranskanopettajien liitto ja Nuoren Voiman Liitto, yhteistyötahoinaan Opetushallitus ja Turun kirjamessut, järjestävät Ranskan teemamaavuoden kunniaksi laajan koululaisille suunnatun kirjoitus- ja julistekilpailun.

Kaikkien kategorioiden voittajille on palkintoina tablettitietokoneita.

Lisätietoa Ma France -kilpailusta täällä.

Debytoi runoilijana

Nuoren Voiman Runous 2013 -numero (2/2014) julkaistiin torstaina 22.5. Poetry Jam -klubilla. Olli-Pekka Tennilän ja J.K. Ihalaisen päätoimittamassa numerossa julkaistiin mm. Debytoi runoilijana -kilpailun voittajien tekstejä. Kilpailussa menestyivät Jouni Teittinen, Maria Savela, Lea Kalenius, Kari Jyrkinen ja Juho Kässi. Onnea debytanteille!

Tänä vuonna debytanteiksi valitut saivat osakseen myös kustannustoimittajan työaikaa. Palladium Kirjat -kustantamon J. K. Ihalainen sekä Poesian kustannusjohtaja Olli-Pekka Tennilä ateljeekritikoivat ja toimittivat voittajien tekstejä työpajassa.

KILPAILUOHJEET:

Enintään 20 liuskan valikoima runoja tulee lähettää Nuoren Voiman Liiton toimistoon 31.1.2014 mennessä (kyseisen päivän postileima riittää). Runojen tulee olla koneella kirjoitettuja, ja jokaisen runon tulee alkaa omalta sivultaan. Käsinkirjoitettuja töitä ei lueta. Käsikirjoitusta ei myöskään palauteta, joten siitä kannattaa ottaa itselleen kopio.

Kilpailuun osallistutaan nimimerkillä, mikä takaa tekstien puolueettoman käsittelyn. Merkitse oma nimimerkkisi runojesi yhteyteen. Liitä lähetyksesi mukaan erillinen kirjekuori, jonka päällä lukee nimimerkkisi ja jonka sisältä löytyvät oikeat yhteystietosi: nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

Mikäli haluat Nuoren Voiman Liiton arvostelupalvelusta maksullisen arvioinnin tekstistäsi, kirjoita nimimerkkikuoren päälle sana "arvostelupalvelu". Arvostelun hinta on Nuoren Voiman Liiton jäsenille 30 €, muille 50 €.

Lähetä runosi osoitteeseen:

Nuori Voima ”Debytoi runoilijana
Fredrikinkatu 23 D 4

Lisätietoa:

koulutussihteeri
Laura Laitinen
laura.laitinen(at)nuorenvoimanliitto.fi

Nuorten novellikilpailu

Nuoren Voiman Liitto ja Kustannusosakeyhtiö Teos järjestivät nuorille novellinkirjoituskilpailun lokakuussa 2012 alkaneen novellin teemavuoden kunniaksi. Kilpailu oli avoin kaikille vuosina 1993–1999 syntyneille.

Kilpailussa järjestettiin kaksi sarjaa:

Yläkouluikäiset (vuosina 1997–1999 syntyneet)
Toisen asteen opiskelijat (vuosina 1993–1996 syntyneet)

Kilpailun tuomareina toimivat kirjailija Mikko Rimminen, kustannustoimittaja Jussi Tiihonen ja kriitikko Erkka Mykkänen. Kustannusosakeyhtiö Teos julkaisi kilpailun parhaista teksteistä antologian nimeltä Supernyrkki, joka julkistettiin palkintojenjaon yhteydessä Helsingin kirjamessuilla lokakuussa 2013.

Lue Supernyrkin esittely Teoksen sivuilta täältä.

Palkinnot ja kunniamaininnat kilpailussa jaettiin seuraavasti:

2. ASTEEN PALKITUT JA KUNNIAMAINITUT

1. palkinto 500 €: Elina Hämäläinen, Inkeroinen (Odi et amo)
2. palkinto 300 €: Zipora Ogola (Lapanen vaihtaa kotia)
3. palkinto 100 €: Pyry Qvick, Tampere (Supernyrkki)
Kunniamaininta: Helmi Tiirikainen, Helsinki (Kujalla)
Kunniamaininta: Fanny Hatunpää, Helsinki (Lasinlakaisijapoika)

YLÄKOULUN PALKITUT JA KUNNIAMAINITUT

1. palkinto 500 €: Riikka Laitinen, Kuopio (Maski)
2. palkinto: 300 €: Katri Tanskanen, Selki (Kun taiteilija rakastuu)

3. palkinto 100 €: Viljatuuli Ylikoski, Harjunpää (Angstipallero)

Kunniamaininta: nimimerkki Johannes D., Pori (Turha kasa atomeita)
Kunniamaininta: nimimerkki JES (Poikkeuksellisen laiska mies)

Debytoi runoilijana!

Kirjallisen kulttuurin lehti Nuori Voima julkaisee numerossa 1/2013 katsauksen runovuoteen 2012. Lehdessä esitellään myös uusia runontekijöitä, jotka valitaan kilpailun avulla. Debytoi runoilijana -kilpailuun voivat osallistua kaikenikäiset kirjoittajat, jotka eivät ole julkaisseet kaunokirjallista teosta. Antologiat ja omakustanteet eivät ole este osallistumiselle. Tuomareina toimivat Nuoren Voiman runousnumeron toimittavat runoilijat Risto Oikarinen ja Tuomas Timonen.

KILPAILUOHJEET:

Enintään 20 liuskan valikoima  runoja tulee lähettää Nuoren Voiman Liiton toimistoon 30.11.2012 mennessä (kyseisen päivän postileima riittää). Runojen tulee olla koneella kirjoitettuja, ja jokaisen runon tulee alkaa omalta sivultaan. Käsinkirjoitettuja töitä ei lueta. Käsikirjoitusta ei myöskään palauteta, joten siitä kannattaa ottaa itselleen kopio.

Kilpailuun osallistutaan nimimerkillä, mikä takaa tekstien puolueettoman käsittelyn. Merkitse nimimerkkisi runojesi yhteyteen. Liitä lähetyksesi mukaan erillinen kirjekuori, jonka päällä lukee nimimerkkisi ja jonka sisältä löytyvät oikeat yhteystietosi: nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

Lähetä runosi osoitteeseen:

Nuori Voima ”Debytoi runoilijana”

Fredrikinkatu 23 D 4

Suureen runokilpailuun osallistui yli 900 nimimerkkiä

Gummeruksen ja Nuoren Voiman liiton järjestämään Suureen runokilpailuun osallistui tänä vuonna yhteensä 925 nimimerkkiä. Kilpailuun oli ensimmäistä kertaa mahdollista osallistua myös sähköpostitse. Peräti 530 osallistujaa lähetti runonsa sähköisesti.
Suuren runokilpailun 2012 tuomaristoon kuuluvat runoilijat Kaisa Ijäs, Jukka Viikilä ja Matti Kangaskoski sekä Gummeruksen kotimaisen kaunokirjallisuuden toimituspäällikkö Nina Gimishanov. Raadin puheenjohtajana toimii Gummeruksen kotimaisen kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkö Sakari Heiskanen.

Gummerus julkaisee kilpailun parhaat runot antologiana Runot 2013. Tuomaristo valitsee antologistit lokakuussa, ja näistä yleisö pääsee äänestämään suosikkirunonsa Gummeruksen Facebook-sivuilla. Valituille ilmoitetaan henkilökohtaisesti marraskuussa. Suuren runokilpailun voittajat ja antologiaan valitut julkistetaan alkuvuodesta 2013. Pääpalkinto on 2 000 €, toinen palkinto 1 000 € ja kolmas 500 €.

Suuren runokilpailun tavoitteena on levittää runouden ja kirjoittamisen ilosanomaa, nostaa runouden asemaa kirjallisuudenlajina sekä etsiä uusia kirjoittajia. "Runokilpailu on Gummerukselle tärkeä tapa löytää uusia lahjakkaita tekijöitä. Sitä paitsi tämä on hauskaa”, Sakari Heiskanen sanoo.

Edellisen kerran Suuri runokilpailu järjestettiin vuonna 2009. Siihen osallistui 878 nimimerkkiä ja yhteensä yli 20 000 runoa. Kilpailun voitti helsinkiläinen Anna Saari. Vuonna 2006 järjestetyn ensimmäisen Suuren runokilpailun voitti Satu Manninen, jonka kolmas runoteos Pikseliaurinko ilmestyi Gummeruksen kustantamana keväällä 2012. Tämän vuoden tuomaristossa istuva Jukka Viikilä sijoittui kolmanneksi. Hän on julkaissut Gummerukselta kaksi runoteosta.

Lisätietoja
Gummerus: kustannuspäällikkö Sakari Heiskanen, sakari.heiskanen(at)gummerus.fi, p. +358 40 733 7035
Nuoren Voiman Liitto: Laura Laitinen, laura.laitinen(at)nuorenvoimanliitto.fi, p. +358 44 303 7819

Debytoi runoilijana!

Kirjallisen kulttuurin lehti Nuori Voima julkaisee numerossa 1/2012 katsauksen runovuoteen 2011. Lehdessä esitellään myös uusia runontekijöitä. Debytanttivalintaan voivat osallistua kirjoittajat, jotka eivät ole julkaisseet kaunokirjallista teosta. Antologiat ja omakustanteet eivät ole este osallistumiselle. Nuoren Voiman runousnumeron toimittavat kirjallisuudentutkija Karoliina Lummaa ja runoilija Heli Slunga. He myös valitsevat lehdessä julkaistavat debytantit.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Runovideokilpailun sato ilahduttava!

Nuoren Voiman Liiton Runovideokilpailun palkintojakotilaisuus järjestettiin tiistaina 22.11. ravintola Dubrovnikissa Helsingissä. Vuonna 2011 ensimmäisen kerran järjestettyyn kilpailuun osallistui kaiken kaikkiaan 36 runovideoteosta. Palkintojenjakotilaisuudessa esitettiin yhdeksän parhaan joukkoon sijoittuneet runovideot, sekä kuultiin kilpailun tuomariston edustajien - runoilija J.K. Ihalaisen, toimittaja Minna Joenniemen ja animaattori Tatu Pohjavirran - mietteitä voittajatöistä.

Tuomariston edustajan J.K. Ihalaisen mukaan "kilpailun lyhytvideot olivat yllättävän karheita, ellei peräti raakoja otteita kaupunkielämästä ja nuoruuden tunnoista" - tämä tunnelma väritti erityisesti kaupunkirunoja. "Teknisesti laadukasta kuvaa käytettiin usein ironisesti suhteessa kuvaan, eikä runoa ollut ryhdytty kuvittamaan yksi yhteen. Tämä toi katsomiseen helpottuneen olon. Toisaalta runojen kuvamaailma oli pääosin hyvin tunnepitoista, eikä kovin kokeellista." Kaikkiaan tuomaristo piti kilpailun satoa erittäin ilahduttavana, sillä kilpailun loppusuoralla hyvinkin erilaiset teokset taistelivat rinta rinnan.

Kilpailun voittajaksi julistettiin runovideo Me. Kilpailun tuomaristo luonnehti teosta seuraavasti: "Päiväkirjamainen runotarina kahden rikkinäisen kohtaamisesta ja rakkauden alusta taksikuskin näkökulmasta kerrottuna. Runo on kuvitettu hitailla, pehmeillä yksityiskohdilla päähenkilöiden elinpiiristä. Ihoa hyväilevistä kuvista välittyy runon minän rakkaus ja tarinan onnellinen loppu, vaikka runossa kuvattu taival ei ole ollut helppo ja sisältää paljonkin realistisia, elokuvan kuvamaailman kanssa vastakkaisia aineksia, paistirasvaa ja alkoholiongelmaa. Katsoja pääsee osaksi jotain hyvin henkilökohtaista. Liikuttava rakkaustarina koskettaa yllättävän vahvasti. Kertojan erinomainen, turhia toivomaton ääni ja videon taidokas, vähäeleinen toteutus luovat murheellisen ja samaan aikaan hymyilyttävän, hienovireisen tunnelman." Voittajavideo työryhmään kuuluivat Petra Kotamäki, Jaakko Peltokangas, Into Hiltunen, Emma Ketonen, Anna Alkiomaa ja Marko Ijäs.

Toiselle sijalle kilpailussa tuli runovideo Yksinäisyys. Tuomariston mukaan "lohduton masentuneen huuto jättää vahvan tunnejäljen ja tekee vaikutuksen aitoudellaan. Päähenkilön raivokas yksinäisyys, taidokkaasti rakennettu äänimaailma ja varma, suoraviivainen kuvakerronta antavat voimaa tälle mustalle runovideolle." Videon tekijänä palkittiin Mikko Karjanmaa.

Kolmas palkintosija jaettiin kahden runovideon kesken. Tuomariston mukaan runovideo Koskaan ikinä oli "lyhyt, mutta ytimekäs runoelokuva mantrasta, joka panee ajattelemaan parisuhteen jumiutumia, kykenemättömyyttä olla läsnä tai tyytyväinen tässä ja nyt. Yksinkertaisesti mutta tehokkaasti ja laadukkaasti toteutettu runoelokuva. Tyylikäs ja intensiivinen pieni kokonaisuus." Videon työryhmän muodostivat Anna Brotkin, Heikki Huotari, Milica Krivokapic ja Pauli Kuisma.

Kaupunki-runovideota tuomaristo luonnehti puolestaan seuraavanlaisesti "tyylitietoinen ja sarkastinen runokuvaelma pikkurikollisesta runoilijasta Kalliossa on tehty Amerikan beatiin. Runoilija autovarkaana viihdyttää. Vaivaa on nähty ja kuvia rakennettu ja rajattu ajatuksella. Videossa on rokkitähtiromantiikkaa ja svengiä, kepeyttä ja öistä tunnelmaa itseironiaa unohtamatta. Taitavaa toteutusta ja huumoria ei voi olla arvostamatta." Videon työryhmän muodostivat Ilkka Hautala, Lauri Vertanen, Paavo Virtanen ja Henri Salonen.

Palkintojenjakotilaisuudessa esitettiin lisäksi seuraavat yhdeksän parhaan joukkoon sijoittuneet runovideot: Kahden maailman välissä (työryhmä: Helvi Airo, Osmo Hintikka, Keijo Skippari, Ossi Hintikka), Kirjoituksia maasta (työryhmä: Heikki Saure, Sirpa Papinaho, Jari Härkönen), Matkalla tässä paikassa (työryhmä: Tarja Salo, Jarkko Suhonen, Tomi Jokio, Ilkka Pohjalainen, Joni Jokinen, Simo Rokka, Mikko Lahikainen, Mika Rämä), Suomi-Finland (työryhmä: Sami Ala, Topi Mikkola, Teemu Kettunen, Matias Lehto, Veli Martin Keitel), Varjokuvat (työryhmä: Juha Rautio, Toni Vuori).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kirjoituskilpailun nuoruus on pirstaleinen, mutta toiveikas

Nuorisotutkimusseura, Nuoren Voiman Liitto ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura järjestivät 15.5.-30.11.2010 kirjoituskilpailun Oi nuoruus, jossa kerättiin kaikenikäisten suomalaisten omaelämäkerrallisia kirjoituksia lapsuudesta ja nuoruudesta. Kilpailuun otti osaa 375 kirjoittajaa: Nuoruus eilen -sarjaan lähetettiin 274 ja Nuoruus tänään -sarjaan 101 tekstiä. Tekstien lukumäärä ja niiden korkeatasoisuus oli kilpailun järjestäjille positiivinen yllätys. Kirjoitusten joukossa oli niin laajoja romaanikäsikirjoituksia ja muistelmia kuin kiteytynyttä ja tiivistä lyhytproosaa. Mukana oli myös esseitä, runoja ja draamatekstejä.

Kilpailun tuomarit olivat runoilija Olli Sinivaara, kirjailija Vilja-Tuulia Huotarinen, tutkimusprofessori Tommi Hoikkala sekä entinen opetus- ja kulttuuriministeriön nuorisoyksikön johtaja Olli Saarela. Tuomariston mukaan Nuoruus eilen -sarjan kirjoitukset piirsivät mielenkiintoista ja monisärmäistä kuvaa nuoruudesta Suomen lähihistoriassa. Aineistossa toistui Suomen kehittyminen muutaman sukupolven aikana köyhästä agraariyhteiskunnasta vauraaksi teollisuus- ja tietoyhteiskunnaksi. Toisaalta historian suurta pääkertomusta vastaan asettui monenlaisia pieniä akanvirtoja, mikrohistorian vastakertomuksia. Niiden kautta kuva yhtenäiskulttuurin kannattelemasta yhteisestä nuoruudesta alkoi pirstaloitua monien eri nuoruuksien kirjoksi.

Nykypäivää kuvaavissa Nuoruus tänään -sarjan kirjoituksissa oli yllättävästi enemmän yhteneväisyyttä kuin Nuoruus eilen -sarjan teksteissä. Kirjoittajien teksteistä muodostui vahva kuva 1980-luvun loppupuolella ja 1990-luvun alkupuolella syntyneiden sukupolvesta. Kirjoittajien kokemuksissa oli paljon synkkyyttä, epävarmuutta ja suoranaista epätoivoa. Nuoret kirjoittivat huonosta olostaan yltiöyksilöllisessä kilpailuyhteiskunnassa. Toivon pilkahduksia oli vähemmän, mutta sitä kirkkaammin ne erottuivat. Kenties tärkeimmäksi toivon voimavaraksi muodostui toivon etsintä.

Molemmista kilpailusarjoista erottui selvä kärkijoukko. Nuoruus eilen -sarjan voittajaksi nousi vuonna 1971 syntyneen Mikko Arjanmaa, jonka kirjoitus "Oi nuoruus" kuvaa tekstissään rehevällä ja huumorin sävyttämällä kielellä pikkupoikien pihaleikkejä 1970-1980-luvun Tampereella. Toiseksi sarjassa tuli lahtelainen Virpi Kanerva (s. 1936) ja kolmanneksi jurvalainen Marja Nivala (s. 1968).

Nuoruus tänään -sarjassa voittajaksi valittiin vuonna 1989 syntynyt riihimäkeläinen Maria Paldanius, jonka kirjoitus "Sata lasissa" on kiihkeä kuvaus nuoruuden tempoilevasta vimmasta, itsensä etsinnästä ja älyllisestä levottomuudesta. Toiseksi sarjassa tuli helsinkiläinen Anita Hartikainen (s. 1987) ja kolmanneksi hämeenlinnalainen Noora Hapuli (s. 1993).

Noora Hapuli, Maria Paldanius, Anita Hartikainen, Virpi Kanerva, Marja Nivala sekä tuomariston puheenjohtaja Olli Sinivaara palkintojenjakotilaisuudessa

- - - - - - - - - - - - - - - -

Martti Joenpolven novellikilpailu on ratkennut!

Gummeruksen, Nuoren Voiman Liiton ja HansaBookin järjestämään Martti Joenpolven novellikilpailuun osallistui 787 nimimerkkiä, joista Novellit 2011 -antologiaan (Gummerus) valikoitui 12 tarinaa. Antologia julkaistiin tiistaina 15.2. klo 19 Prosak-klubilla, ravintola Dubrovnikissa. Raadin mukaan novelleista piirtyy rehellinen kuva tämän päivän suomalaisten ongelmista, mutta myös vaikeuksien voittamisesta ja elämän jatkumisen mahdollisuudesta.

Raadin muodostivat tänä vuonna kirjailijat Turkka Hautala ja Katja Kettu, viestinnän ammattilainen Kirsi Piha sekä kustannuspäällikkö Mikko Aarne ja kustannustoimittaja Nina Gimishanov. Raadin mukaan perinteisten sota- ja historiakuvausten vastakohtana näkyi vahva omaelämäkerrallisen kirjoittamisen tarve, jossa nousivat esiin varsinkin nuoruuden kasvukivut ja perhetragediat. Novelleissa saivat äänen myös vanhukset, joiden elämää ja yksinäisyyttä kuvattiin harvinaisen paljon.

Voittajanovelli on Heidi Vaattovaaran Synkkäsimo, joka sulatti raadin sydämet lempeällä, tragikoomisella ja todentuntuisella kuvauksella ihmisen kaipuusta, kontaktin rakentamisen yrityksestä ja ponnistelusta kohti onnea. Toiselle sijalle ylsi Antti Ritvasen Poika ja äiti, joka kuvaa monitasoisesti elämän solmukohtia, kuoleman ja syntymän kosketuspintoja. Kolmanneksi sijoittui Jenna-Marisha Rasi-Koskisen Neljäs talo, jossa katsellaan lapsen silmin markkinataloutta ja sen vääjäämättä tuottamia pettymyksiä.

Kunniamaininnan saivat Marjatta Saarelan Puurattaat, joka on hienon hallitulla ja vähäeleisellä kielellä toteutettu novelli rikoksesta ja sen jättämästä jäljestä ihmismuistiin, sekä Virpi Marjomaa-Rajamäen Pitkä matka pihan poikki, joka kertoo vanhemman menettämisestä lapsen silmin.

Muut antologiaan valitut novellit ovat Kari Välimäen Peili, Salla Klemolan Linnut, Riina Paasosen Taikuri ja apulainen, Ari Ihanderin Kondenssivettä, Emilia Leppälän Lakeus silmissään, Asta Ikosen Kotka ja Elina Pitkäsen Matteuksen evankeliumi.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Debytoi runoilijana -kirjoituskilpailu on päättynyt.

Kilpailuun saapui määräaikaan mennessä 204 kilpailukuorta. Voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti. Voittajat julkistetaan huhtikuussa Nuoren Voiman Liiton tapahtumassa.

Oi nuoruus -kirjoituskilpailu on päättynyt

Nuoruus tänään -sarjaan osallistui yhteensä 101 kirjoittajaa ja Nuoruus eilen -sarjaan 274 kirjoittajaa. Tyylilajit vaihtelivat: joukkoon mahtui muun muassa runoja, novelleja, romaaneja ja näytelmiä.

Kiitämme kaikkia kilpailuun osallistuneita!
Voittajille ilmoitamme henkilökohtaisesti.

Oi nuoruus!

Elämäkerrallinen kirjoituskilpailu
15.5.-30.11.2010

Miten sinä muistat nuoruuttasi ja nuoruutesi Suomea?
Mitä on olla nuori nyt? Kerro oma tarinasi!

Nuorisotutkimusseura, Nuoren Voiman Liitto ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura hakevat kaikenikäisten suomalaisten omaelämäkerrallisia kirjoituksia lapsuudesta ja nuoruudesta. Tavoitteenamme on koota runsas ja moniääninen elämäkerta-aineisto, joka avaa henkilökohtaisen näkökulman elettyyn ja koettuun nuoruuteen Suomessa 1900-2000-luvuilla.

Kirjoituskilpailussa on kaksi sarjaa: kaikille yli 25-vuotiaille avoin sarja Nuoruus eilen ja alle 25-vuotiaille suunnattu sarja Nuoruus tänään. Kilpailuun voi osallistua suomeksi tai ruotsiksi.

Saapunut aineisto talletetaan Suomalaisen Kirjallisuuden Seuraan tutkimusta ja mahdollista julkaisukäyttöä varten. Mahdolliseen julkaisukäyttöön kysytään kirjoittajalta erillinen lupa.

Vapaamuotoiset elämäkerralliset tekstit voivat molemmissa sarjoissa käsitellä esimerkiksi lapsuuden perhettä ja suhdetta vanhempiin, ystäviä, seurustelua. Aiheena voi olla myös vapaa-ajan vietto niin järjestötoiminnassa kuin nuorten omissa porukoissa, koulu ja opiskelu, oman identiteetin ja paikan etsiminen, työelämän aloittaminen tai perheen perustaminen. Tekstien pituutta ei ole rajoitettu. Aiheen käsittely ja tyyli ovat vapaat. Kirjoitukseen merkitään nimimerkin yhteyteen syntymävuosi.

Nuoruus eilen
Sarja on avoin kaikille yli 25-vuotiaille.
Millaista oli nuoruus jälleenrakennusvuosien Suomessa tai kuohuvalla 60- tai 70-luvulla?
Mitä nuoruus sinulle merkitsi?
Mitä ajattelit, mitä toivoit tulevaisuudelta ja mistä unelmoit?
Millaiset asiat värittivät sukupolvesi kokemusta?
Millaista musiikkia kuuntelit ja miten pukeuduit?
Onko nuoruus aina nostalgiaa ja kullan kimallusta vai ristiriitoja ja rajojen hakemista?
Millainen merkitys nuoruusvuosilla on sinun elämässäsi ollut? Millaista oli kasvaa naiseksi/mieheksi?

Nuoruus tänään
Sarja on avoin kaikille alle 25-vuotiaille nuorille.
Mistä nuoruus alkaa ja mihin se päättyy?
Mitä on nuoruus 2000-luvun Suomessa?
Millaista riemua tai tuskaa on olla nuori?
Onko nuoruus ohimenevä ongelma vai elämän voimavara?
Mitä nuoruus sinulle merkitsee? Onko nuoruus sinulle onnea, myrskyä, haasteita, uuden etsimistä, oman itsen löytämistä vai jotain aivan muuta?

Palkinnot
Kilpailun tulokset julkistetaan vuonna 2011. Kilpailussa jaetaan molemmissa sarjoissa kolme palkintoa.
I palkinto on 1000 €
II palkinto 500 €
III palkinto 250 €.
Lisäksi jaetaan kirjapalkintoja.

Tuomaristo
runoilija Olli Sinivaara
kirjailija Vilja-Tuulia Huotarinen
tutkimusprofessori Tommi Hoikkala
opetusministeriön nuorisoyksikön päällikkö Olli Saarela

Kilpailuohjeet
Postitse
Kilpailuun voi osallistua omalla nimellä tai nimimerkillä. Liitä aina mukaan kuitenkin myös taustatietosi erilliselle paperille kirjoitettuna: nimi, osoite, puhelinnumero ja/tai sähköposti, syntymäaika ja -paikka sekä koulutus ja ammatti (myös entiset) sekä allekirjoitettu suostumuksesi siihen, että lähettämäsi aineisto arkistoidaan nimelläsi tutkimuskäyttöön Suomalaisen Kirjallisuuden Seuraan.

Kirjoita tekstisi A4-kokoiselle paperille vain paperin toiselle puolelle. Älä käytä tarroja, teippejä tai niittejä. Lähetä kirjoituksesi 30.11.2010 mennessä osoitteeseen Nuorisotutkimusseura/kirjoituskilpailu, Asemapäällikönkatu 1, 00520 Helsinki. Merkitse kuoreen tunnus "Oi nuoruus!" sekä sarjan nimi.

Sähköpostitse liitetiedostona
Kerro viestissä taustatietosi: nimi, osoite, puhelinnumero ja/tai sähköposti, syntymäaika ja -paikka sekä koulutus ja ammatti (myös entiset) sekä maininta suostumuksestasi siihen, että lähettämäsi aineisto arkistoidaan nimelläsi tutkimuskäyttöön Suomalaisen Kirjallisuuden Seuraan.
Hyväksytyt tiedostomuodot ovat .doc, .rtf ja .txt. Lähetä kirjoituksesi 30.11.2010 mennessä osoitteeseen kilpailu@nuorisotutkimus.fi. Merkitse viestin aihekenttään tunnus "Oi nuoruus!" sekä sarjan nimi.

Lisätietoja:
www.oinuoruus.fi

- - - - - - - - - - - - - - - -

Suuri Runokilpailu on ratkennut!

Suuren Runokilpailun 2009 voittajaksi valittiin helsinkiläinen filosofian maisteri Anna Saari (s. 1977). Kokkolasta kotoisin oleva Saari on valmistunut Oulun yliopistosta pääaineenaan kirjallisuus. Saaren runot ovat perinteistä keskeislyriikkaa, jotka puhuvat kasvamisesta ja sen vaikeudesta. Runojen myyttiseksi eläimeksi piirtyy hevonen, jonka kautta puhuja hahmottaa suhdettaan maailmaan.

Toiseksi kilpailussa sijoittui espoolainen Ritva Tanhuanpää (s. 1961) ja kolmanneksi jyväskyläläinen Panu Routti (s. 1977). Tanhuanpään runot kuvaavat toisaalta aikuisen naisen suhdetta vanhaan äitiin, toisaalta naisena kasvamista. Panu Routti puolestaan on valinnut lajikseen faabelin, jonka hän vie täysin uusiin ulottuvuuksiin tuomalla eläinsatujensa päähenkilöiksi mm. Jolly Rogerin ja Lallin.

Kilpailun kymmenen parhaan kirjoittajan runot on julkaistu Runot 2009 -antologiana. Antologiaan valikoituivat voittajakolmikon lisäksi jyväskyläläinen Anna Kemppainen (s. 1974), kotkalainen Liisa Mäkelä (s. 1945), helsinkiläinen Sampsa Rasimus (s. 1987), järvenpääläinen Miika Peltola (s. 1981), espoolainen Anna-Maria Mattila (s. 1972), kemiläinen Sakari Kursula (s. 1988) sekä nimimerkki Olmi, jonka henkilöllisyys ei koskaan selvinnyt. Nimimerkki Olmin lähettämästä kuoresta löytyi ainoastaan runo ilman yhteystietoja.

Ensimmäinen palkinto on arvoltaan 2000 €, toinen 1000 € ja kolmas 500 €.

Gummeruksen, Nuoren Voiman Liiton, Imagen ja Xeroxin järjestämään Suureen runokilpailuun otti osaa 878 nimimerkkiä ja lähes 20 000 runoa. Suuren runokilpailun tavoitteena on levittää runouden ja kirjoittamisen ilosanomaa, nostaa runouden tunnettuutta sekä etsiä uusia lahjakkaita kirjoittajia. Suuri runokilpailu järjestettiin nyt toista kertaa. Ensimmäisen Suuren runokilpailun kärkikolmikosta kaikki ovat saaneet jo omat esikoiskokoelmansa julkaistua. Voittajan, Satu Mannisen Sateeseen unohdettu saari (Gummerus, 2007) ja kolmanneksi tulleen Jukka Viikilän Runoja (Gummerus, 2008) olivat molemmat ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon saajaksi. Toisen palkinnon saaneen Kaisa Ijäksen Siskot, veljet (Teos, 2009) ilmestyi tammikuussa.

Tuomaristoon kuuluivat Gummeruksen kotimaisen kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkö Mikko Aarne, runoilijat Pauliina Haasjoki ja Aki Salmela sekä vuonna 2006 järjestetyn ensimmäisen Suuren runokilpailun voittaja Satu Manninen.

Lisätietoja: www.suurirunokilpailu.fi

Waltari nyt! -kirjoituskilpailu ratkesi

Helsingin kaupunki, Nuoren Voiman Liitto ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjallisuusarkisto järjestivät valtakunnallisen Mika Waltarin juhlavuoden kirjoituskilpailun, jonka kilpailuaika oli 26.10.2007 - 31.3.2008. Kilpailuun tuli määräaikaan mennessä 293 vastausta.

Kilpailussa oli kolme sarjaa: kaikille avoin muistelmasarja Minun Waltarini, 15-20 -vuotiaille nuorille suunnattu proosasarja Aiotko kirjailijaksi? sekä lasten sarja Kieku ja Kaiku.

Waltari nyt! -kirjoituskilpailun muistelma- ja esseesarjan Minun Waltarini voittajaksi nousi Henriikka Leppäniemi Lundista.

-------------------------------

Novellit nousussa - lyhyet tarinat sopivat nopeatempoiselle nautiskelijalle

Novellit 2008 -antologiassa (Gummerus) on merkillepantavaa valikoituneiden tekstien edellisiä vuosia korkeampi taso. Novellit istuvat hyvin nykyihmisen elämänrytmiin, sillä lyhyet tarinat kulkevat mukana ja ovat mainiota luettavaa esimerkiksi työmatkoilla. Novellit 2008 -antologian kymmenen tarinaa on koottu Martti Joenpolven novellikilpailun lähes tuhannen osallistujan joukosta. Tuomaristolla oli luettavanaan jopa 15 000 liuskaa tekstiä, mikä kertoo suomalaisten kirjoittamisinnostuksesta.

Novellikilpailun tuomaristoon kuuluivat kirjailijat Tuuve Aro, Laura Honkasalo ja Jouko Sirola sekä Gummeruksen kustannuspäällikkö Mikko Aarne ja kustannustoimittaja Nina Gimishanov. Raati menetti voittajanovellille sydämensä: "Olavi Koistisen Lonely Planet on hätkähdyttävän monisävyinen kertomus. Hyväntekijänä vieraaseen kulttuuripiiriin tuppautuva päähenkilö kohtaa odotustenvastaisen, tylyn arjen. Kertomuksessa läikähtelee samaan aikaan hervoton huumori ja jyrkkä tragedia."

Toiselle sijalle nousi Joonas Konstigin Uusi kaveri, joka on vakuuttava kuvaus ostarin alamaailmasta. Tuomaristo piti Konstigia lupaavana hienovaraisten inhimillisten hierarkioiden käsittelijänä. Kolmanneksi nousi Satu Virtasen kokeellinen novelli Kuun paikka avaruudessa, jossa kirjoittaja möyhentää miesten tyhjäntouhukasta elämää satumukaelman keinoin.

Kunniamaininnan novellikilpailussa saivat Turkka Hautalan miesten välisiä suhteita käsittelevä Kampela ja omenapuu sekä Reeta Törrösen nuorenparin ensi askeleita kuvaava Jäämeri. Apu-lehden erikoispalkinnon sai Marjaana Tirkkosen dementiaa käsittelevä Lahja-novelli ja palkinnon saajan valitsivat kirjailija Juha Itkonen ja toimitussihteeri Jukka Väänänen. Lisäksi antologiaan valittiin Tiina Laitila Kälvemarkin novelli Näky, Anu Lahtisen novelli A:n kanssa, Minna Moisasen novelli Odotus ja Kati Liimatan novelli Sireenimaja.

Suuren runokilpailun parhaat julkaistiin Runot 2007 -antologiana

Suuren runokilpailun parhaimmisto esittäytyi Kulttuuritehdas Korjaamolla 24.1.2007 julkaistussa antologiassa Runot 2007 (Gummerus). Tuomariston mielestä runokilpailun taso oli hyvä.

Suuren runokilpailun yksimieliseksi voittajaksi valittiin helsinkiläinen Kuvataideakatemiassa opiskeleva Satu Manninen (s. 1978), jonka eheiden runojen puhuja löytää keskustelukumppanikseen Virginia Woolfin. "Mannisella on runoissaan hyvin kirjallinen aihe, mutta tekstit eivät silti juutu kirjallisuuskeskusteluksi, vaan puhuvat oikeista asioista vaikuttavalla tavalla", perustelee tuomaristo.

Toiseksi kilpailussa sijoittui helsinkiläinen Kaisa Ijäs (s. 1977), jonka runojen surrealistinen arki jättää lukijan mieleen pitkän jäljen. Kolmanneksi tuli niin ikään helsinkiläinen Jukka Viikilä (s. 1973), jonka runoissa tuomaristoa viehätti viisto näkökulma maailmaan ja rosoisen omaperäinen tapa ilmaista se.

Runot 2007 -antologiaan valikoitui voittajakolmikon lisäksi runokilpailun seitsemän parasta kirjoittajaa: turkulaissyntyinen Heli Haltia (s. 1976), helsinkiläiset Veli-Matti Huhta (s.1972), Marjo Lyytikäinen (s. 1963), Jussi Moila (s.1981), Mikko Räty (s. 1976), turkulainen Jermu Koskinen (s.1976) sekä tamperelainen Sirpa Pirilä (s. 1956).

Suuren runokilpailun tuomaristoon kuuluivat runoilijat Saila Susiluoto, Sanna Karlström ja Olli Heikkonen. Tuomariston puheenjohtajana toimi Gummeruksen kotimaisen kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkö Mikko Aarne. Kilpailuun osallistui 1618 kirjoittajaa.

Suuren runokilpailun järjestivät yhteistyössä Gummerus, Nuoren Voiman Liitto, Image, Kulttuuritehdas Korjaamo ja Xerox.

Lisätietoja: www.suurirunokilpailu.fi.