Kirjoituskilpailut

Nuoren Voiman Liitto järjestää useita kirjoituskilpailuja joka vuosi. Kilpailut ovat polkuja uusille tekijöille saada kirjoituksiaan julki ja kustantajille mahdollisuus löytää lupaavia kirjoittajia. Kilpailuilla pyritään edistämään kirjoittamisen harrastustoimintaa ja nostamaan tiettyjä lajeja tai teemoja huomion kohteeksi.

Debytoi runoilijana 2016

Kirjallisen kulttuurin lehti Nuori Voima julkaisee vuotuisen runousnumeronsa elokuussa 2016. Numeron 3-4/2016 teemana on visuaalinen runous. Numerossa esitellään uusia runontekijöitä, jotka valitaan Debytoi runoilijana -kilpailun kautta. Kilpailurunon ei kuitenkaan tarvitse olla genreltään visuaalista runoutta.

Kilpailuun voivat osallistua kaikenikäiset kirjoittajat, jotka eivät ole julkaisseet kaunokirjallista teosta. Antologiat ja omakustanteet eivät ole este osallistumiselle. Kustannussopimuksen kustantamon kanssa solmineet eivät puolestaan voi osallistua, sillä kirjoittajan katsotaan tällöin jo julkaisevan. Tuomareina toimivat Nuoren Voiman runousnumeron päätoimittajat kirjallisuudentutkija, suomentaja Riikka Ala-Hakula ja kirjailija, kirjoittamisen opettaja Tero Hannula.

KILPAILUOHJEET:
Enintään 20 liuskan valikoima runoja tulee lähettää Nuoren Voiman Liiton toimistoon 29.4.2016 mennessä (kyseisen päivän postileima riittää). Runot voi kirjoittaa tieto- tai kirjoituskoneella tai käsin. Käsikirjoituksia ei palauteta.

Kilpailuun osallistutaan nimimerkillä, mikä takaa tekstien puolueettoman käsittelyn. Merkitse oma nimimerkkisi runojesi yhteyteen. Liitä lähetykseesi erillinen kirjekuori, jonka päällä lukee nimimerkkisi ja jonka sisältä löytyvät oikeat yhteystietosi: nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

Mikäli haluat Nuoren Voiman Liiton arvostelupalvelusta maksullisen arvioinnin tekstistäsi, kirjoita nimimerkkikuoren päälle sana "arvostelupalvelu". Arvostelun hinta on Nuoren Voiman Liiton jäsenille 30 €, muille 45 €.

Nuori Voima
"Debytoi runoilijana"
00120 Helsinki

Lisätty 12.1. "Kustannussopimuksen kustantamon kanssa solmineet eivät puolestaan voi osallistua, sillä kirjoittajan katsotaan tällöin jo julkaisevan."

J.H. Erkon kirjoituskilpailu 2016

Kilpailu järjestetään 60. kerran. Kilpailulajina ovat novellit ja muu lyhytmuotoinen proosa. Osallistua voivat vuonna 1986 syntyneet tai sitä nuoremmat kirjoittajat, jotka eivät vielä ole julkaisseet omaa esikoisteostaan. Tekstien lukumäärää ei ole rajoitettu. Jury saa parhaan yleiskuvan vähän laajemmasta tekstivalikoimasta.

Palkintosummat ovat 2 500, 1 700 ja 1 000 euroa. Lisäksi jaetaan kunniamainintoja. Kilpailun juryyn kuuluvat kirjailija Anne Leinonen, kirjailija Erkka Mykkänen ja kriitikko Pirkko Heikkinen.

Toimita tekstilähetyksesi viimeistään 31. tammikuuta 2016 osoitteeseen J.H. Erkon kirjoituskilpailu Paukkulantie 22, 50170 Mikkeli.

Sulje tekstit isoon kirjekuoreen. Laita niiden mukaan myös pienempi kuori, jonka sisällä ovat nimesi, syntymäaikasi ja yhteystietosi. Merkitse lähettäjäksi itse keksimäsi nimimerkki.

Kilpailutekstejä ei palauteta. Palkinnot jaetaan toukokuussa. Voittajiin otetaan yhteys henkilökohtaisesti. Heidän teksteistään valmistuu palkintojuhlaan lavaesitys.

Lisätietoja www.erkonkilpailu.net

Yhdyshenkilö Pirkko Heikkinen, juryn pj
pike.heikkinen at gmail.com
050 591 4418

Tuottajien ja yhteistyökumppanien koko luettelo julkaistaan syksyn edetessä. Mukana on oppilaitos, valtakunnallisia nuoriso- ja kulttuurijärjestöjä sekä sponsoreita.

Martti Joenpolven novellikilpailu 2016

Nuoren Voiman Liitto ja Gummerus ylpeinä esittävät: Martti Joenpolven novellikilpailu 2016! Novellikilpailua on järjestetty jo vuodesta 1996 ja kilpailussa ovat debytoineet mm. Armas Alvari, Turkka Hautala, Essi Tammimaa, Riku Korhonen, Tuomas Kyrö, Sofi Oksanen ja Mikko Rimminen.

Kilpailuaika on 1.4.-3.8.2015. Tuomaristoon kuuluvat kirjailijat Selja Ahava, Hannu Simpura ja Johanna Sinisalo sekä kaksi Gummeruksen kustannustoimittajaa, Anna Kervinen ja Salla Pulli. Voittajien tekstit julkaistaan Novellit 2016 -kokoelmassa, joka ilmestyy alkuvuonna 2016.

Kilpailu on avoin kaikille vähintään 18 vuotta täyttäneille kirjoittajille, jotka eivät ole aikaisemmin julkaisseet kaunokirjallista teosta. Omakustanteet ja antologiat eivät ole este kilpailuun osallistumiselle. Novellien aihepiiriä ei rajoiteta.

Palkinnot
I palkinto 2 000 €
II palkinto 1 000 €
III palkinto 500 €

Palkittujen novellien lisäksi Gummerus julkaisee kymmenkunta parhainta tekstiä Novellit 2016 -antologiana. Novellikilpailun voittajat sekä antologia julkaistaan alkuvuonna 2016. Voittajille ja antologiaan valituille ilmoitetaan 31.10.2015 mennessä. Muille kilpailijoille ei erikseen ilmoiteta sijoitusta.

Yleisökilpailu
Yleisö voi äänestää antologiaan valittujen novellien parasta ensimmäistä lausetta. Äänestää voi Facebookissa myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Yleisön suosikki julkistetaan palkintojenjakotilaisuudessa.

Osallistumisohjeet
Valitse paras tai parhaimmat novellisi, yhteensä enintään 20 liuskaa, ja lähetä ne 3.8.2015 mennessä Nuoren Voiman Liiton toimistoon nimimerkillä. Kilpailu käydään nimimerkeillä raadin puolueettomuuden takaamiseksi. Sulje nimesi ja yhteystietosi erilliseen kirjekuoreen, jonka päällä on nimimerkkisi.

"NOVELLIT 2016"
Nuoren Voiman Liitto ry
00120 Helsinki

Novellit pyydetään kirjoittamaan koneella yhdelle puolelle paperia, noin 30 riviä per sivu. Käsinkirjoitettuja töitä ei lueta. Kilpailutöitä ei palauteta. Kilpailun järjestäjä pidättää oikeuden julkaista antologiaan valittuja tekstejä novellikilpailun yhteydessä.

Arvostelupalvelu
Mikäli haluat teksteistäsi lausunnon Nuoren Voiman Liiton maksullisesta arvostelupalvelusta, mainitse siitä nimerkkikuoresi päällä. Arvostelun hinta on NVL:n jäsenille 30 € ja muille 45 € ja se laskutetaan erikseen. Voit myös tässä yhteydessä ilmoittaa haluavasi jäseneksi, saat jo tämän arvostelun jäsenhintaan. NVL:n jäsenmaksu yli 18-vuotiaille on 15 €.

Lisätietoja:
Nuoren Voiman Liitto: Koulutussihteeri Veera Koivaara, veera.koivaara at nuorenvoimanliitto.fi, p. 044 303 7819
Gummerus: Kustannustoimittaja Anna Kervinen, anna.kervinen at gummerus.fi, p. 010 6836 270
Kilpailun nettisivut: http://www.novellit.fi

Debytoi runoilijana -kilpailu 25.10.2014 - 31.1.2015

Kirjallisen kulttuurin lehti Nuori Voima julkaisee numerossa 2/2015 katsauksen runovuoteen 2014. Lehdessä esitellään myös uusia runontekijöitä, jotka valitaan Debytoi runoilijana -kilpailun kautta. Kilpailuun voivat osallistua kaikenikäiset kirjoittajat, jotka eivät ole julkaisseet kaunokirjallista teosta. Antologiat ja omakustanteet eivät ole este osallistumiselle. Tuomareina toimivat Nuoren Voiman runousnumeron toimittavat kokeneet kirjallisuustoimijat, runoilija Aura Nurmi ja kääntäjä, kriitikko Pauli Tapio.

Tänä vuonna debytanteiksi valitut saavat osakseen myös palkitun oululaisen kirjailija Miki Liukkosen arvion. Näin ollen kilpailun voittajat saavat kukin kaikkien kolmen raadin jäsenen huolellisen palautteen. Voittajat esitellään julkistuksen oheen järjestettävällä juhlaklubilla. Kilpailun voittajat palkitaan myös maksuttomalla esittävän runouden työpajalla.

KILPAILUOHJEET:

Enintään 20 liuskan valikoima runoja tulee lähettää Nuoren Voiman Liiton toimistoon 31.1.2015 mennessä (kyseisen päivän postileima riittää). Runojen tulee olla tieto- tai kirjoituskoneella kirjoitettuja, ja jokaisen runon tulee alkaa omalta sivultaan. Käsinkirjoitettuja töitä ei lueta. Käsikirjoitusta ei myöskään palauteta, joten siitä kannattaa ottaa itselleen kopio.

Kilpailuun osallistutaan nimimerkillä, mikä takaa tekstien puolueettoman käsittelyn. Merkitse oma nimimerkkisi runojesi yhteyteen. Liitä lähetyksesi mukaan erillinen kirjekuori, jonka päällä lukee nimimerkkisi ja jonka sisältä löytyvät oikeat yhteystietosi: nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

Nuori Voima
”Debytoi runoilijana”
00120 Helsinki

Aura Nurmi (kuva: Aleksis Salusjärvi), Miki Liukkonen (kuva: Aki Roukala)

-----------------------------------------

J.H. Erkon kirjoituskilpailu 2015

Kilpailu järjestetään 59. kerran. Kilpailulajina ovat runot. Osallistua voivat vuonna 1985 syntyneet tai sitä nuoremmat kirjoittajat, jotka eivät vielä ole julkaisseet omaa esikoisteostaan. Tekstien lukumäärää ei ole rajoitettu. Jury saa parhaan yleiskuvan vähän laajemmasta sikermästä.

Palkintosummat ovat 2 500, 1 700 ja 1 000 euroa. Lisäksi jaetaan kunniamainintoja. Juryyn kuuluvat esikoiskirjailija Erkka Mykkänen, kirjailija Jouni Tossavainen ja fil.lis. Pirkko Heikkinen, juryn pj. Erkka Mykkänen edustaa raadissa Nuori Kulttuuri -säätiötä.

Toimita tekstilähetyksesi viimeistään 31. tammikuuta 2015 osoitteeseen
J.H. Erkon kirjoituskilpailu
Paukkulantie 22
50170 Mikkeli

Sulje tekstit isoon kuoreen. Laita niiden mukaan myös pienempi kuori, jonka sisällä ovat nimesi, syntymäaikasi ja yhteystietosi. Merkitse lähettäjäksi itse keksimäsi nimimerkki.

Kilpailutekstejä ei palauteta. Palkinnot jaetaan Mikkelissä toukokuussa. Voittajiin otetaan yhteys henkilökohtaisesti. Heidän teksteistään valmistuu palkintojuhlaan näyttämöesitys.

Lisätietoja:
www.erkonkilpailu.net

Yhdyshenkilö Pirkko Heikkinen, raadin pj.
pike.heikkinen (at)gmail.com
050 591 4418

Yhdyshenkilö Jatta Juhola
jatta.juhola (at)sno.fi
044 416 2425

Tuottajat: Suomen Nuoriso-opisto ja Nuori Kulttuuri -säätiö, yhteistyössä Nuoren Voiman Liiton kanssa.

-----------------------------------------

Tekstin siivet -työpajakiertue 9.-luokkalaisille

Tahdotko auttaa oppilaidesi tekstit siivilleen? Nuoren Voiman Liitto ja Opinkirjo järjestävät Yritys hyvä –kilpailun 30v. juhlavuoden kunniaksi luovan kirjoittamisen kiertueen 13.–28.1.2015. Viidellä koululla eri puolilta Suomea on mahdollisuus saada kirjoittamisen ohjausta omassa luokassaan. Kiertue tuo nuortenkirjailija Terhi Rannelan vieraaksi kouluihin kannustamaan yhdeksäsluokkalaisia osallistumaan Yritys hyvä -kilpailuun. Ammattikirjailijan vinkeillä nuorten toivotaan tarttuvan kilpailutehtäviin yllättävillä ja uutta luovilla tavoilla.

Työpajoissa lähestytään kirjoittamista ilmaisumuotona ja mahdollisuutena kokeilla kielen voimaa. Pohditaan, mikä on näkökulma ja miten kukin kirjoittaja voisi löytää oman näkökulmansa yhteisiin aiheisiin. Rannela puhuu kirjoittamisen hauskuudesta ja haasteellisuudesta, kertoo omia kokemuksiaan kirjoittajana ja antaa vinkkejä liikkeelle lähtemiseen.

Työpajat toteutetaan kahden oppitunnin kokonaisuuksina. Mukaan mahtuu maksimissaan 30 oppilasta. Yhteysopettajan toivotaan osallistuvan työpajan valmisteluihin keskustelemalla kouluttajan kanssa ennakkoon työpajan kulusta sekä sopimalla käytettävistä materiaaleista. Koulut valitaan mukaan vapaamuotoisten motivaatiokirjeiden perusteella. Työpaja on osallistuville kouluille ilmainen.

Hakeminen

Haluatko ryhmäsi mukaan? Esittele itsesi ja koulusi sekä kerro, miksi juuri teidän ryhmänne haluaisi osallistua Tekstin siivet-työpajaan. Lähetä hakukirje Nuoren Voiman Liittoon osoitteeseen Fredrikinkatu 23 D 4, 00120 Helsinki. Kirjoita kuoreen ”Tekstin siivet”. Vaihtoehtoisesti voit lähettää hakemuksen sähköpostina koulutussihteerille: laura.laitinen (at) nuorenvoimanliitto.fi.

Hakemukset on jätettävä 31.10.2014 mennessä. Niissä toivotaan mainittavan:

• koulun nimi, sijainti ja koko sekä mahdollinen painotus
  • yhteysopettajan nimi sekä yhteystiedot: sähköpostiosoite ja puhelinnumero
  • mihin kurssiin/kursseihin työpaja koulussa liittyisi
  • onko koulu aikaisemmin osallistunut Yritys hyvä –kirjoituskilpailuun
  • onko koulussa mahdollisuus luovan kirjoittamisen opiskeluun
  • rehtorin tuki osallistumiselle

Lisätietoja työpajoista antaa Nuoren Voiman Liiton koulutussihteeri Laura Laitinen, puh. p. 044 303 7819, laura.laitinen(at)nuorenvoimanliitto.fi. Lisätietoa myös Opinkirjosta: http://www.opinkirjo.fi/fi/opettajat_ja_ohjaajat/yrittajyyskasvatus/yritys_hyva_-kilpailu/juhlavuoden_maksuttomat_tyopajat

Menneet kilpailut:

Ma France -kilpailu on ratkennut!

Turun kansainvälisten Kirjamessujen 3.-5.10.  teemamaana on tänä vuonna Ranska. Ranskan instituutti, Suomen ranskanopettajien liitto ja Nuoren Voiman Liitto järjestivät yhteistyössä Opetushallituksen ja Turun kirjamessujen kanssa laajan koululaisille suunnatun kirjoitus- ja julistekilpailun teemamaavuoden kunniaksi.

Kilpailussa oli kaksi sarjaa Collège (luokat 7-9) ja Lycée (lukiolaiset tai ammattikoululaiset). Teemana molemmissa kilpailuissa oli  «Ma France», ja lähestymistapa teemaan vapaa. Kirjoituskilpailussa teksti oli mahdollista kirjoittaa suomeksi, ruotsiksi tai ranskaksi. Tyylilajiltaan teksti sai olla novelli, runo tai essee.

Juryjen ylituomareina toimivat Sofi Oksanen (suomenkieliset tekstit), Hannele Mikaela Taivassalo (ruotsinkieliset tekstit), Kira Poutanen (ranskankieliset tekstit) ja Pertti Jarla (julisteet).

KIRJOITUSKILPAILUN VOITTAJAT

Tekstit, ranskan kieli:
Yläkoulu ja lukio:
Ellimaija Tanskanen, Lycée franco-finlandais

Tekstit, suomen kieli:
Yläkoulu:
Katri Tanskanen, Otalammen koulu

Lukio:
Edith Fieandt, Mäkelänrinteen lukio (jaettu 1.sija)

Tiina Ryynänen, Vaskivuoren lukio (jaettu 1. sija)

Tekstit, ruotsin kieli:
Yläkoulu ja lukio:
Inga-Stina Heikkinen, Gymnasiet Lärkan

JULISTEKILPAILUN VOITTAJAT

Yläkoulu:
Ella Nikulainen, Lintumetsän koulu

Lukio:
Emmi Olivia Haataja, Gymnasiet Lärkan

SUOMEN RANSKANOPETTAJAIN YHDISTYKSEN (APFF) KUNNIAMAININNAT

Ranskankieliset tekstit:
Liina Jukko, Munkkiniemen yhteiskoulu
Matias Seppälä, Gymnasiet Lärkan

Julia Holmen, Gymnasiet Lärkan
Joakim Kattelus, Gymnasiet Lärkan

Julisteet:
Hanna Hurtola, Gymnasiet Lärkan
Alem Sallinen, Kulosaaren yhteiskoulu

Lämpimät onnittelut voittajille!

Palkintojenjako tapahtuu Turun kansainvälisillä kirjamessuilla perjantaina 3.10. klo 12.30 Auditorio I:ssä. Palkinnot jakaa Ranskan suurlähettiläs Serge Mostura

Lisätietoa Ma France -kilpailusta täällä.

Debytoi runoilijana 2014 -kilpailu on ratkennut

Nuoren Voiman Runous 2013 -numero (2/2014) julkaistiin torstaina 22.5. Poetry Jam -klubilla. Olli-Pekka Tennilän ja J.K. Ihalaisen päätoimittamassa numerossa julkaistiin mm. Debytoi runoilijana -kilpailun voittajien tekstejä. Kilpailussa menestyivät Jouni Teittinen, Maria Savela, Lea Kalenius, Kari Jyrkinen ja Juho Kässi. Onnea debytanteille!

Tänä vuonna debytanteiksi valitut saivat osakseen myös kustannustoimittajan työaikaa. Palladium Kirjat -kustantamon J. K. Ihalainen sekä Poesian kustannusjohtaja Olli-Pekka Tennilä ateljeekritikoivat ja toimittivat voittajien tekstejä työpajassa.

Nuorten novellikilpailu

Nuoren Voiman Liitto ja Kustannusosakeyhtiö Teos järjestivät nuorille novellinkirjoituskilpailun lokakuussa 2012 alkaneen novellin teemavuoden kunniaksi. Kilpailu oli avoin kaikille vuosina 1993–1999 syntyneille.

Kilpailussa järjestettiin kaksi sarjaa:

Yläkouluikäiset (vuosina 1997–1999 syntyneet)
Toisen asteen opiskelijat (vuosina 1993–1996 syntyneet)

Kilpailun tuomareina toimivat kirjailija Mikko Rimminen, kustannustoimittaja Jussi Tiihonen ja kriitikko Erkka Mykkänen. Kustannusosakeyhtiö Teos julkaisi kilpailun parhaista teksteistä antologian nimeltä Supernyrkki, joka julkistettiin palkintojenjaon yhteydessä Helsingin kirjamessuilla lokakuussa 2013.

Lue Supernyrkin esittely Teoksen sivuilta täältä.

Palkinnot ja kunniamaininnat kilpailussa jaettiin seuraavasti:

TOISEN ASTEEN PALKITUT JA KUNNIAMAINITUT

1. palkinto 500 €: Elina Hämäläinen, Inkeroinen (Odi et amo)
2. palkinto 300 €: Zipora Ogola (Lapanen vaihtaa kotia)
3. palkinto 100 €: Pyry Qvick, Tampere (Supernyrkki)
Kunniamaininta: Helmi Tiirikainen, Helsinki (Kujalla)
Kunniamaininta: Fanny Hatunpää, Helsinki (Lasinlakaisijapoika)

YLÄKOULUN PALKITUT JA KUNNIAMAINITUT

1. palkinto 500 €: Riikka Laitinen, Kuopio (Maski)
2. palkinto: 300 €: Katri Tanskanen, Selki (Kun taiteilija rakastuu)

3. palkinto 100 €: Viljatuuli Ylikoski, Harjunpää (Angstipallero)

Kunniamaininta: nimimerkki Johannes D., Pori (Turha kasa atomeita)
Kunniamaininta: nimimerkki JES (Poikkeuksellisen laiska mies)

Debytoi runoilijana!

Kirjallisen kulttuurin lehti Nuori Voima julkaisee numerossa 1/2013 katsauksen runovuoteen 2012. Lehdessä esitellään myös uusia runontekijöitä, jotka valitaan kilpailun avulla. Debytoi runoilijana -kilpailuun voivat osallistua kaikenikäiset kirjoittajat, jotka eivät ole julkaisseet kaunokirjallista teosta. Antologiat ja omakustanteet eivät ole este osallistumiselle. Tuomareina toimivat Nuoren Voiman runousnumeron toimittavat runoilijat Risto Oikarinen ja Tuomas Timonen.

KILPAILUOHJEET:

Enintään 20 liuskan valikoima  runoja tulee lähettää Nuoren Voiman Liiton toimistoon 30.11.2012 mennessä (kyseisen päivän postileima riittää). Runojen tulee olla koneella kirjoitettuja, ja jokaisen runon tulee alkaa omalta sivultaan. Käsinkirjoitettuja töitä ei lueta. Käsikirjoitusta ei myöskään palauteta, joten siitä kannattaa ottaa itselleen kopio.

Kilpailuun osallistutaan nimimerkillä, mikä takaa tekstien puolueettoman käsittelyn. Merkitse nimimerkkisi runojesi yhteyteen. Liitä lähetyksesi mukaan erillinen kirjekuori, jonka päällä lukee nimimerkkisi ja jonka sisältä löytyvät oikeat yhteystietosi: nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

Mikäli haluat Nuoren Voiman Liiton arvostelupalvelusta maksullisen arvioinnin tekstistäsi, kirjoita nimimerkkikuoren päälle sana "arvostelupalvelu". Arvostelun hinta on Nuoren Voiman Liiton jäsenille 30 €, muille 50 €.

Lähetä runosi osoitteeseen:

Nuori Voima ”Debytoi runoilijana”

Suureen runokilpailuun osallistui yli 900 nimimerkkiä

Gummeruksen ja Nuoren Voiman liiton järjestämään Suureen runokilpailuun osallistui tänä vuonna yhteensä 925 nimimerkkiä. Kilpailuun oli ensimmäistä kertaa mahdollista osallistua myös sähköpostitse. Peräti 530 osallistujaa lähetti runonsa sähköisesti.
Suuren runokilpailun 2012 tuomaristoon kuuluvat runoilijat Kaisa Ijäs, Jukka Viikilä ja Matti Kangaskoski sekä Gummeruksen kotimaisen kaunokirjallisuuden toimituspäällikkö Nina Gimishanov. Raadin puheenjohtajana toimii Gummeruksen kotimaisen kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkö Sakari Heiskanen.

Gummerus julkaisee kilpailun parhaat runot antologiana Runot 2013. Tuomaristo valitsee antologistit lokakuussa, ja näistä yleisö pääsee äänestämään suosikkirunonsa Gummeruksen Facebook-sivuilla. Valituille ilmoitetaan henkilökohtaisesti marraskuussa. Suuren runokilpailun voittajat ja antologiaan valitut julkistetaan alkuvuodesta 2013. Pääpalkinto on 2 000 €, toinen palkinto 1 000 € ja kolmas 500 €.

Suuren runokilpailun tavoitteena on levittää runouden ja kirjoittamisen ilosanomaa, nostaa runouden asemaa kirjallisuudenlajina sekä etsiä uusia kirjoittajia. "Runokilpailu on Gummerukselle tärkeä tapa löytää uusia lahjakkaita tekijöitä. Sitä paitsi tämä on hauskaa”, Sakari Heiskanen sanoo.

Edellisen kerran Suuri runokilpailu järjestettiin vuonna 2009. Siihen osallistui 878 nimimerkkiä ja yhteensä yli 20 000 runoa. Kilpailun voitti helsinkiläinen Anna Saari. Vuonna 2006 järjestetyn ensimmäisen Suuren runokilpailun voitti Satu Manninen, jonka kolmas runoteos Pikseliaurinko ilmestyi Gummeruksen kustantamana keväällä 2012. Tämän vuoden tuomaristossa istuva Jukka Viikilä sijoittui kolmanneksi. Hän on julkaissut Gummerukselta kaksi runoteosta.

Lisätietoja
Gummerus: kustannuspäällikkö Sakari Heiskanen, sakari.heiskanen(at)gummerus.fi, p. +358 40 733 7035
Nuoren Voiman Liitto: Laura Laitinen, laura.laitinen(at)nuorenvoimanliitto.fi, p. +358 44 303 7819

Debytoi runoilijana!

Kirjallisen kulttuurin lehti Nuori Voima julkaisee numerossa 1/2012 katsauksen runovuoteen 2011. Lehdessä esitellään myös uusia runontekijöitä. Debytanttivalintaan voivat osallistua kirjoittajat, jotka eivät ole julkaisseet kaunokirjallista teosta. Antologiat ja omakustanteet eivät ole este osallistumiselle. Nuoren Voiman runousnumeron toimittavat kirjallisuudentutkija Karoliina Lummaa ja runoilija Heli Slunga. He myös valitsevat lehdessä julkaistavat debytantit.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Runovideokilpailun sato ilahduttava!

Nuoren Voiman Liiton Runovideokilpailun palkintojakotilaisuus järjestettiin tiistaina 22.11. ravintola Dubrovnikissa Helsingissä. Vuonna 2011 ensimmäisen kerran järjestettyyn kilpailuun osallistui kaiken kaikkiaan 36 runovideoteosta. Palkintojenjakotilaisuudessa esitettiin yhdeksän parhaan joukkoon sijoittuneet runovideot, sekä kuultiin kilpailun tuomariston edustajien - runoilija J.K. Ihalaisen, toimittaja Minna Joenniemen ja animaattori Tatu Pohjavirran - mietteitä voittajatöistä.

Tuomariston edustajan J.K. Ihalaisen mukaan "kilpailun lyhytvideot olivat yllättävän karheita, ellei peräti raakoja otteita kaupunkielämästä ja nuoruuden tunnoista" - tämä tunnelma väritti erityisesti kaupunkirunoja. "Teknisesti laadukasta kuvaa käytettiin usein ironisesti suhteessa kuvaan, eikä runoa ollut ryhdytty kuvittamaan yksi yhteen. Tämä toi katsomiseen helpottuneen olon. Toisaalta runojen kuvamaailma oli pääosin hyvin tunnepitoista, eikä kovin kokeellista." Kaikkiaan tuomaristo piti kilpailun satoa erittäin ilahduttavana, sillä kilpailun loppusuoralla hyvinkin erilaiset teokset taistelivat rinta rinnan.

Kilpailun voittajaksi julistettiin runovideo Me. Kilpailun tuomaristo luonnehti teosta seuraavasti: "Päiväkirjamainen runotarina kahden rikkinäisen kohtaamisesta ja rakkauden alusta taksikuskin näkökulmasta kerrottuna. Runo on kuvitettu hitailla, pehmeillä yksityiskohdilla päähenkilöiden elinpiiristä. Ihoa hyväilevistä kuvista välittyy runon minän rakkaus ja tarinan onnellinen loppu, vaikka runossa kuvattu taival ei ole ollut helppo ja sisältää paljonkin realistisia, elokuvan kuvamaailman kanssa vastakkaisia aineksia, paistirasvaa ja alkoholiongelmaa. Katsoja pääsee osaksi jotain hyvin henkilökohtaista. Liikuttava rakkaustarina koskettaa yllättävän vahvasti. Kertojan erinomainen, turhia toivomaton ääni ja videon taidokas, vähäeleinen toteutus luovat murheellisen ja samaan aikaan hymyilyttävän, hienovireisen tunnelman." Voittajavideo työryhmään kuuluivat Petra Kotamäki, Jaakko Peltokangas, Into Hiltunen, Emma Ketonen, Anna Alkiomaa ja Marko Ijäs.

Toiselle sijalle kilpailussa tuli runovideo Yksinäisyys. Tuomariston mukaan "lohduton masentuneen huuto jättää vahvan tunnejäljen ja tekee vaikutuksen aitoudellaan. Päähenkilön raivokas yksinäisyys, taidokkaasti rakennettu äänimaailma ja varma, suoraviivainen kuvakerronta antavat voimaa tälle mustalle runovideolle." Videon tekijänä palkittiin Mikko Karjanmaa.

Kolmas palkintosija jaettiin kahden runovideon kesken. Tuomariston mukaan runovideo Koskaan ikinä oli "lyhyt, mutta ytimekäs runoelokuva mantrasta, joka panee ajattelemaan parisuhteen jumiutumia, kykenemättömyyttä olla läsnä tai tyytyväinen tässä ja nyt. Yksinkertaisesti mutta tehokkaasti ja laadukkaasti toteutettu runoelokuva. Tyylikäs ja intensiivinen pieni kokonaisuus." Videon työryhmän muodostivat Anna Brotkin, Heikki Huotari, Milica Krivokapic ja Pauli Kuisma.

Kaupunki-runovideota tuomaristo luonnehti puolestaan seuraavanlaisesti "tyylitietoinen ja sarkastinen runokuvaelma pikkurikollisesta runoilijasta Kalliossa on tehty Amerikan beatiin. Runoilija autovarkaana viihdyttää. Vaivaa on nähty ja kuvia rakennettu ja rajattu ajatuksella. Videossa on rokkitähtiromantiikkaa ja svengiä, kepeyttä ja öistä tunnelmaa itseironiaa unohtamatta. Taitavaa toteutusta ja huumoria ei voi olla arvostamatta." Videon työryhmän muodostivat Ilkka Hautala, Lauri Vertanen, Paavo Virtanen ja Henri Salonen.

Palkintojenjakotilaisuudessa esitettiin lisäksi seuraavat yhdeksän parhaan joukkoon sijoittuneet runovideot: Kahden maailman välissä (työryhmä: Helvi Airo, Osmo Hintikka, Keijo Skippari, Ossi Hintikka), Kirjoituksia maasta (työryhmä: Heikki Saure, Sirpa Papinaho, Jari Härkönen), Matkalla tässä paikassa (työryhmä: Tarja Salo, Jarkko Suhonen, Tomi Jokio, Ilkka Pohjalainen, Joni Jokinen, Simo Rokka, Mikko Lahikainen, Mika Rämä), Suomi-Finland (työryhmä: Sami Ala, Topi Mikkola, Teemu Kettunen, Matias Lehto, Veli Martin Keitel), Varjokuvat (työryhmä: Juha Rautio, Toni Vuori).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kirjoituskilpailun nuoruus on pirstaleinen, mutta toiveikas

Nuorisotutkimusseura, Nuoren Voiman Liitto ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura järjestivät 15.5.-30.11.2010 kirjoituskilpailun Oi nuoruus, jossa kerättiin kaikenikäisten suomalaisten omaelämäkerrallisia kirjoituksia lapsuudesta ja nuoruudesta. Kilpailuun otti osaa 375 kirjoittajaa: Nuoruus eilen -sarjaan lähetettiin 274 ja Nuoruus tänään -sarjaan 101 tekstiä. Tekstien lukumäärä ja niiden korkeatasoisuus oli kilpailun järjestäjille positiivinen yllätys. Kirjoitusten joukossa oli niin laajoja romaanikäsikirjoituksia ja muistelmia kuin kiteytynyttä ja tiivistä lyhytproosaa. Mukana oli myös esseitä, runoja ja draamatekstejä.

Kilpailun tuomarit olivat runoilija Olli Sinivaara, kirjailija Vilja-Tuulia Huotarinen, tutkimusprofessori Tommi Hoikkala sekä entinen opetus- ja kulttuuriministeriön nuorisoyksikön johtaja Olli Saarela. Tuomariston mukaan Nuoruus eilen -sarjan kirjoitukset piirsivät mielenkiintoista ja monisärmäistä kuvaa nuoruudesta Suomen lähihistoriassa. Aineistossa toistui Suomen kehittyminen muutaman sukupolven aikana köyhästä agraariyhteiskunnasta vauraaksi teollisuus- ja tietoyhteiskunnaksi. Toisaalta historian suurta pääkertomusta vastaan asettui monenlaisia pieniä akanvirtoja, mikrohistorian vastakertomuksia. Niiden kautta kuva yhtenäiskulttuurin kannattelemasta yhteisestä nuoruudesta alkoi pirstaloitua monien eri nuoruuksien kirjoksi.

Nykypäivää kuvaavissa Nuoruus tänään -sarjan kirjoituksissa oli yllättävästi enemmän yhteneväisyyttä kuin Nuoruus eilen -sarjan teksteissä. Kirjoittajien teksteistä muodostui vahva kuva 1980-luvun loppupuolella ja 1990-luvun alkupuolella syntyneiden sukupolvesta. Kirjoittajien kokemuksissa oli paljon synkkyyttä, epävarmuutta ja suoranaista epätoivoa. Nuoret kirjoittivat huonosta olostaan yltiöyksilöllisessä kilpailuyhteiskunnassa. Toivon pilkahduksia oli vähemmän, mutta sitä kirkkaammin ne erottuivat. Kenties tärkeimmäksi toivon voimavaraksi muodostui toivon etsintä.

Molemmista kilpailusarjoista erottui selvä kärkijoukko. Nuoruus eilen -sarjan voittajaksi nousi vuonna 1971 syntyneen Mikko Arjanmaa, jonka kirjoitus "Oi nuoruus" kuvaa tekstissään rehevällä ja huumorin sävyttämällä kielellä pikkupoikien pihaleikkejä 1970-1980-luvun Tampereella. Toiseksi sarjassa tuli lahtelainen Virpi Kanerva (s. 1936) ja kolmanneksi jurvalainen Marja Nivala (s. 1968).

Nuoruus tänään -sarjassa voittajaksi valittiin vuonna 1989 syntynyt riihimäkeläinen Maria Paldanius, jonka kirjoitus "Sata lasissa" on kiihkeä kuvaus nuoruuden tempoilevasta vimmasta, itsensä etsinnästä ja älyllisestä levottomuudesta. Toiseksi sarjassa tuli helsinkiläinen Anita Hartikainen (s. 1987) ja kolmanneksi hämeenlinnalainen Noora Hapuli (s. 1993).

Noora Hapuli, Maria Paldanius, Anita Hartikainen, Virpi Kanerva, Marja Nivala sekä tuomariston puheenjohtaja Olli Sinivaara palkintojenjakotilaisuudessa

- - - - - - - - - - - - - - - -

Martti Joenpolven novellikilpailu on ratkennut!

Gummeruksen, Nuoren Voiman Liiton ja HansaBookin järjestämään Martti Joenpolven novellikilpailuun osallistui 787 nimimerkkiä, joista Novellit 2011 -antologiaan (Gummerus) valikoitui 12 tarinaa. Antologia julkaistiin tiistaina 15.2. klo 19 Prosak-klubilla, ravintola Dubrovnikissa. Raadin mukaan novelleista piirtyy rehellinen kuva tämän päivän suomalaisten ongelmista, mutta myös vaikeuksien voittamisesta ja elämän jatkumisen mahdollisuudesta.

Raadin muodostivat tänä vuonna kirjailijat Turkka Hautala ja Katja Kettu, viestinnän ammattilainen Kirsi Piha sekä kustannuspäällikkö Mikko Aarne ja kustannustoimittaja Nina Gimishanov. Raadin mukaan perinteisten sota- ja historiakuvausten vastakohtana näkyi vahva omaelämäkerrallisen kirjoittamisen tarve, jossa nousivat esiin varsinkin nuoruuden kasvukivut ja perhetragediat. Novelleissa saivat äänen myös vanhukset, joiden elämää ja yksinäisyyttä kuvattiin harvinaisen paljon.

Voittajanovelli on Heidi Vaattovaaran Synkkäsimo, joka sulatti raadin sydämet lempeällä, tragikoomisella ja todentuntuisella kuvauksella ihmisen kaipuusta, kontaktin rakentamisen yrityksestä ja ponnistelusta kohti onnea. Toiselle sijalle ylsi Antti Ritvasen Poika ja äiti, joka kuvaa monitasoisesti elämän solmukohtia, kuoleman ja syntymän kosketuspintoja. Kolmanneksi sijoittui Jenna-Marisha Rasi-Koskisen Neljäs talo, jossa katsellaan lapsen silmin markkinataloutta ja sen vääjäämättä tuottamia pettymyksiä.

Kunniamaininnan saivat Marjatta Saarelan Puurattaat, joka on hienon hallitulla ja vähäeleisellä kielellä toteutettu novelli rikoksesta ja sen jättämästä jäljestä ihmismuistiin, sekä Virpi Marjomaa-Rajamäen Pitkä matka pihan poikki, joka kertoo vanhemman menettämisestä lapsen silmin.

Muut antologiaan valitut novellit ovat Kari Välimäen Peili, Salla Klemolan Linnut, Riina Paasosen Taikuri ja apulainen, Ari Ihanderin Kondenssivettä, Emilia Leppälän Lakeus silmissään, Asta Ikosen Kotka ja Elina Pitkäsen Matteuksen evankeliumi.