Nuorten Runokaraoke

Runokaraoke on leikkimielinen tapa lähestyä runoa lausumalla sitä karaokevideon tahdissa.  Nuoren Voiman Liitto toteutti Runokaraoken vuosina 2003–2005 tuolloin ajankohtaisesta nykyrunoudesta. Sen tekijät olivat NVL:n toiminnassa aktiivisia taiteilijoita. Tämä runokaraoke on vuokrattavissa CD-levyinä Nuoren Voiman Liitosta. Kevään 2015 aikana Herttoniemen yhteiskoulun äidinkielen ja kirjallisuuden ja kuvataiteen oppiaineet toteuttivat uudistetun Runokaraoken yläkoululaisten käyttöön. Videot ovat nähtävillä ilmaiseksi Youtubessa. Oheinen tehtäväpaketti (pdf) syventää Runokaraoken käyttöä opetuksessa.

Herttoniemen yhteiskoulun lukiolaiset valitsivat äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla runoja tuoreista kokoelmista omiin karaokevideoihinsa. Kuvataideopetuksen ryhmä sekä äidinkielen valinnaisen kurssin ryhmä ideoivat ja toteuttivat videot. Projektin tavoitteena oli esitellä lukiolaisille nykyrunouden monimuotoisuutta ja saada heidät kiinnostumaan runojen lukemisesta. Oman taiteellisen projektin tekemisellä kannustettiin nuoria itseilmaisuun ja taiteelliseen tulkitsemiseen.

Herttoniemen yhteiskoulun lukiolaisten videoista on koottu uusi, lähinnä yläkoululaisten käyttöön tarkoitettu Runokaraoke, jota muutkin koulut voivat käyttää opetusmateriaalina. Nuorten Runokaraoke julkistettiin Runokuu-festivaalilla 27.8.2015 Kansallisteatterin Lavaklubilla. Runokuu on Nuoren Voiman Liiton koordinoima kirjallisuusfestivaali, joka järjestettiin yhdettätoista kertaa 21.–27.8.2015 Helsingissä.

Tehtäväpaketti