Runousvinkkejä kouluille

Kirjan vuoden Runous. Nyt. -teemaviikon kunniaksi julkaistaan kaikille avoin vinkkipankki, jota erityisesti koulut voivat hyödyntää. Nuoren Voiman Liitto ja Helsinki Poetry Connection ovat keränneet muutamia Runokuu-festivaalin ja muiden yleisötapahtumien parissa toimivien vinkkejä runojen käsittelemiseksi kouluympäristössä.

Nämä vinkit ovat Runokuu-festivaaleillä hyviksi todettuja. Festivaalilla ohjelmia ovat olleet tekemässä ammattikirjailijat, mutta vinkkejä voi hyvin soveltaa omaan ympäristöön ja toteuttaa koulun omalla joukolla. Toivomme opettajille ja oppilaille mukavia hetkiä runoharjoitusten parissa! Tehdään lukemisesta elämys! Kirjan vuonna 2015 tahdomme nostaa runouden viikon puheenaiheeksi!

Runoflashmob
Flashmob on jo useita vuosia maailmalla kiertänyt ilmiö, jossa joukko ihmisiä sopii yhteisen ajan ja paikan tehdäkseen julkisessa tilassa jotakin poikkeuksellista. Runoflashmobissa olemme sopineet ajan ja paikan lisäksi yhteisen runon, jota osallistujat alkavat lausua samaan aikaan.
Miten toteutan?
1) Ryhmän kanssa voidaan yhdessä valita sopiva runo ja kokeilla sen lausumista. Lausumisen harjoittelu kannustaa osallistumaan!
2) Valitaan sopiva aika ja paikka flashmobin toteuttamiselle. Halutaanko lähteä koulun ulkopuolelle vai toteuttaa arkiympäristössä, esimerkiksi ruokalan ruuhka-aikaan?
3) Keskustellaan jälkikäteen, onnistuiko runon yllättävä lausuminen!

Runollinen kävelyretki
Runokuu on vienyt yleisöä risteilyille ja suosikkikirjailijoiden johdolla kiertämään tuttuja kaupunginosia kirjallisin silmin. Mitä jos pyytäisit oppilaita etsimään oman kirjallisen kävelyreittinsä?
Miten?
1) Joissakin runokokoelmissa mainitaan tarkkoja paikkoja, kuten Anja Erämajan Töölönlahti-kokoelmassa tai Ilpo Tiihosen Helsinkiin sijoittuvissa runoissa. Monenlaiset runon ja paikan yhdistelmät kuitenkin toimivat kävelykierroksen lähtökohtana. Etsikää runoja, jotka voisivat tavalla tai toisella sopia lähiympäristöön.
2) Runollisen kävelykierroksen reittiä voi etsiä maastosta esimerkiksi ryhmissä. Pyydä oppilaita liittämään yksi runo yhteen paikkaan esimerkiksi koulun pihalla tai läheisellä kadulla ja tekemään reitistä kartta.
3) Jos teillä on mahdollisuus, kiertäkää reitit yhdessä. Voit myös pyytää kahta ryhmää näyttämään ja lukemaan tekemänsä reitit toisilleen. Tai voitte jakaa kartat toisillenne omia hiljaisia runokävelyitä varten.

Runollinen taidenäyttely
Kokoaako kuvataideryhmänne näyttelyä esille? Entäpä, jos tänä keväänä näyttelyyn kuuluisi myös runoja? Kuvat toimivat hyvin runon kirjoittamisen lähtökohtana. Vaihtoehtoisesti voitte etsiä kuvien aihepiireihin tai tunnelmaan sopivia valmiita runoja ja lukea niitä ryhmän kesken runollisen näyttelykierroksen tapaan.
Kuvista runoiksi: Käyttäkää kuvia runon kirjoittamisen materiaalina! Tuokaa runot näkyville näyttelyyn.
Runollinen näyttelykierros: Katselkaa näyttelyn kuvia rauhassa ja etsikää runokirjoista vastauksia kuville. Lukekaa valitsemanne runot ryhmälle niin, että kuva on näkyvillä kuulijoille.

Runolliset väliintulot
Runokuun Runoja raiteilla -kampanja tuo runoja raitiovaunujen mainostauluille. Yhtä hyvin runoja voi kirjoittaa minne tahansa julkiseen tilaan pysäytykseksi vastaantulijalle. Miten olisivat kaappien ovien väleihin ilmestyneet runot?
Kuinka?
1) Pyydä oppilaita etsimään runoja, joilla he haluavat pysäyttää ohikulkijan.
2) Miettikää yhdessä, minne runoja voisi sijoittaa.
3) Printatkaa tai kirjoittakaa runot pienille papereille ja viekää valitsemaanne paikkaan ohikulkijoiden yllätykseksi!

Vinkkejä runotapahtuman järjestämiseen - Helsinki Poetry Connectionin vinkit

1. Koska runon kirjoittaminen on yleensä hyvin henkilökohtaista, runon kirjoittamisesta itse runon esittämiseen voi olla hyvinkin pitkä matka. Ennen runon esittämistä oppilaiden kesken olisi hyvä järjestää runon kirjoittamisen työpaja.

Ympäristön, jossa runoja kirjoitetaan, soisi olevan rauhallinen, eikä tunnelma saa olla kiirehtivä tai painostava. Luottamuksellinen suhde opettajaan tai ohjaajaan on runon kirjoittamisen ja esittämisen tilanteessa ensiarvoisen tärkeää ja opiskelijoiden kesken tulisi olla sopimus siitä, etteivät tekstit leviä tilaisuuden ulkopuolelle, ellei niitä erityisesti kirjoiteta jaettaviksi.

Hyvän vastaanoton nuorten keskuudessa ovat saaneet muun muassa Lava-antologiasta (Poesia 2013, http://www.poesia.fi/lava-antologia/ ) löytyvät räppitekstit, runoilija Jarkko Jokisen teos Uneni sijaitsevat sammakoiden valtateillä ja Juho Niemisen runoteos Saattaa sisältää pähkinää (molemmat Helsinki Poetry Connection). Myös Kirsi Kunnaksen, J.K. Ihalaisen ja Vilja-Tuulia Huotarisen runot toimivat esitettyinä erinomaisesti. Vanhemmille opiskelijoille voi suositella vaikkapa Sirkka Turkan yksinkertaista ja koskettavaa ja myös rytmillisesti kiehtovaa runoutta (esimerkiksi Tule takaisin, pikku Sheba).

Youtubesta on jaossa spoken word -esityksiä, esimerkiksi ruotsalainen Kung Henry Bowers (esimerkiksi Real Estate -kappale https://www.youtube.com/watch?v=DXV6u1OIO00 ).

Helsinki Poetry Connection on myös julkaissut runoutta, räppiä ja musiikkia yhdistävän CD-julkaisun nimeltään Poetry Jam, joka on kirjastoista lainattavissa. Nämä ovat muutamia esimerkkejä, joita voi hyödyntää inspiraation hakemisessa ja tyylien esittelyssä. Myös omien suosikkilaulunsanojen esittäminen voi kiinnostaa oppilaita.

 2. Runon esittäminen

Itse kirjoitetun runon esittäminen on yleisesti ottaen jännittävää iästä ja kokemuksesta riippumatta. Yleensä suhde tekstiin muuttuu painavammaksi ja merkittävämmäksi, kun kyseessä on oma runo. Joskus ajatus siitä, että jokainen lukisi runonsa vuorollaan, helpottaa esittämistilannetta. Joku, joka ei pääsekään lukemaan, koska ei uskalla ilmoittautua, voi pettyä. Myös ohjaajan oma esiintyminen voi madaltaa kynnystä nousta toisten eteen! Esitystilaisuudessa voi olla luettavana omien tekstien lisäksi toisten kirjoittamia suosikkitekstejä.

Esiintyminen on herkkä tilanne, eikä palautteen antaminen heti esitystapahtuman jälkeen sovi kaikille, ja se voi latistaa osaltaan jo uskaltamisen riemua. Hyvänä palautteena toimivat raikuvat aplodit esityksestä riippumatta. Helsinki Poetry Connectionin open mic -tilaisuuksissa ensikertalaisille annetaan erittäin kuuluvat taputukset, kannustushuudot ja vihellykset.

Ohjaaja voi tarjota henkilökohtaisen palautteensa esityksestä myöhemmin niille, jotka palautetta kaipaavat. Palautteessa kannattaa suosia kautta linjan positiivisuutta, ja kritiikin sijaan ehdottaa mieluummin muutoksia. Myös kirjailijoihin ja runoilijoihin tutustuttaminen käy luontevasti palautteen kautta.
Jos oppilas on vahvasti esiintymisorientoitunut, palaute voi keskittyä myös itse tekniikkaan.

Eräs erittäin yksinkertainen ja hyvä ohje on muistuttaa hyvästä ryhdistä ja siitä, että suuta kannattaa pitää kohtalaisen auki lausuessa. Joitakin kirjoittajia myös häiritsee paperista lukeminen, vaikka he eivät tiedostaisikaan sitä. Toisia voi myös kannustaa opettelemaan tekstin ulkoa, ja ottamaan lavalle mukaan vain pienen lapun, jossa tekstin pääkohdat olisi ranskalaisin viivoin.

Parhaimmillaan runonlausunta vapauttaa ujoudesta ja nostaa esiin kunkin esiintyjän oman persoonan. Tämä onnistuu vain siten, että voi aloittaa turvallisessa ympäristössä ihmisten keskellä, jotka suhtautuvat runotilaisuuteen myönteisesti. Vaikka lavarunoudessa on vaikeaa erottaa tekstin lukijaa itse tekstistä, voi olla hyvä muistuttaa paikalle tulleita vieraita tai muita oppilaita siitä, että teksti on fiktiivinen, eikä välttämättä rakennu esittäjänsä omista kokemuksista.

3. Runotapahtuman järjestäminen / open mic -tilaisuuden järjestäminen

Helsinki Poetry Connection järjestää kahta säännöllistä lavarunouteen keskittyvää runoklubia, Kiiski Open Mic -klubia Töölössä, joka nimensä mukaisesti keskittyy avomikkiin. Lava kaikenlaisille esityksille on vapaa. Poetry Jam -klubi on tarkoitettu ennen kaikkea sanataiteen ammattilaisten areenaksi, mutta myös näillä klubeilla on erityinen avomikkiosuus.

Open micilla tarkoitetaan juonnettua tilaisuutta, jossa kuka tahansa voi esiintyä. Ajatusta voi pohjustaa oppilaille ennakolta. Usein sana "runous" pitää sisällään jäykkiä ennakkokäsityksiä. Näitä voi karistella mm. sillä, että runoklubeilla esiintyy niin rap- kuin spoken word -artistejakin.

Tilaisuudessa olisi hyvä olla nuottiteline, josta tekstejä on helppo lukea. Kevyen äänentoiston käyttäminen tilaisuudessa selkeyttää esitystilannetta. Mikrofoni auttaa esiintyjiä, jotka lukevat luonnostaan hiljaisella äänellä. Tilassa säilyy myös rauha, kun myös takariveissä kuullaan, mitä esiintyjä kertoo. Mikrofonin käyttöön kannattaa tutustuttaa lyhyesti. Jotkut oppilaat voivat soittaa omia biittejään taustalla. Tällöin kannattaa varautua aux-piuhalla.

Ohjaajan olisi hyvä pohdiskella ennen tilaisuutta tapahtuman luonnetta. Toiset opiskelijat nauttivat intiimimmästä runoklubista, jossa on vähemmän osallistujia, kun taas toiset pitävät suuresta estradista, hyvästä äänentoistosta ja mahdollisuudesta päästä näyttäytymään. Kannattaa miettiä, onko runoklubi avoin kaikille koulun oppilaille vai onko se oman ryhmän juttu. Kenties mukaan halutaan kutsua myös vieraileva runoilija? Open micissa ideana on kuitenkin, että kaikki pääsevät lavalle!

4. Hyödyllisiä linkkejä ja yhteystietoja

Helsinki Poetry Connectionin blogi:
http://hkipoetryconnection.blogspot.fi/

Facebook-sivu: https://www.facebook.com/groups/157099589632/

Sähköposti, josta on mahdollisuus tilata esiintymisiä ja työpajoja: helsinkipoetryconnection at gmail.com

Kirjoittaja: aura.kanerva at gmail.com

Lava-antologia Poesian sivuilla: http://www.poesia.fi/lava-antologia/