Villa Sarkia

Kuva: Erkka Mykkänen

Villa Sarkia on Nuoren Voiman Liiton ja Sysmän kunnan ylläpitämä ensisijaisesti alle 40-vuotiaille kirjailijoille ja kirjallisuuden kääntäjille tarkoitettu kansainvälinen residenssi kirjalliseen työskentelyyn. Residenssiin voi hakea työskentelemään 1–3 kk:n pituisiksi jaksoiksi. Residenssiin valituille asuminen on ilmaista.

Residenssissä on kolme huonetta, joista kaksi on yhden hengen huoneita ja yksi kahden hengen huone. Residenssin yhteisiin tiloihin kuuluvat kaksi olohuonetta, iso tupakeittiö, pesuhuone, wc, sauna sekä suuri pihamaa. Samanaikaisesti residenssissä voi työskennellä 3-4 kirjailijaa tai kääntäjää.

Residenssi tarjoaa nuorille kirjailijoille, käsikirjoittajille, kääntäjille ja työryhmille työskentelytiloja. Residenssivieraat sitoutuvat esiintymään kerran residenssijaksonsa aikana päiväkodissa, koulussa, kirjastossa tai muussa Sysmän kunnan järjestämässä tilaisuudessa. Residenssihanke on huomattava lisä Sysmän monipuoliseen kulttuuritoimintaan. Nuoren Voiman Liitto vastaa residenssivalinnoista ja Sysmän kunta residenssin ylläpidosta.

Villa Sarkia on 1900-luvun alussa rakennettu huvila, joka on alun perin ollut Säästöpankin johtajan talo. Se sijaitsee Sysmän keskustassa, Teatteritalon vieressä. Villa Sarkia osoite on Myllymäentie 1, 19700 Sysmä.

Residenssiä tukevat Taiteen edistämiskeskus ja Nordic Culture Point.

Asuminen Villa Sarkiassa
Hakeminen