Lehden historia

Kukin sukupolvi on tehnyt Nuoresta Voimasta omansa näköisen. Lehden alkutaipaleella päätoimittajana toimi Ilmari Jäämaa, jonka ansiosta lehden suosio ja levikki kasvoivat nopeasti 1910-luvun lopulla. Avustajiin kuuluivat tällöin mm. E. A. Saarimaa, Vilho Setälä ja Jalmari Finne. 20-luvulla lehteen kirjoitti suomalaisen kirjallisuuden nuori kärkijoukko, muiden muassa Martti Haavio, Pentti Haanpää, Uuno Kailas, Mika Waltari, Katri Vala,  Toivo Pekkanen, Yrjö Jylhä, Olavi Paavolainen ja Saima Harmaja.

Ilmari Jäämaan kuoltua 1934 alkoi Nuoren Voiman historiassa vaikea kausi: levikki  pieneni, lehti kohtasi talousvaikeuksia ja esimerkiksi vuonna 1940 lehti ei ilmestynyt lainkaan. Vuodesta 1944 alkaen lehti elpyi Eino Parikan johdolla.

Sodan jälkeen 40-luvun lopulla ja 50-luvulla lehden päätoimittajina toimivat Eeva Helleman (Joenpelto), Terttu Kiuru-Lehtonen, Martti Turunen ja Tauno Peltomäki. 50-vuotisjuhliaan Nuori Voima vietti näyttävästi 1958.

1960-luvun puolivälissä Kalevi Seilonen ja Juha Virkkunen alkoivat uudistaa Nuorta  Voimaa taiteellisen radikalismin ja avantgardismin hengessä. Alkoi uusi kansainvälistyminen, ja lehden sivuilla ilmestyi suomennoksina mm. Henry Millerin, Bertolt Brechtin, John Cagen, e.e. cummingsin, Alain Robbe-Grillet’n, markiisi de Saden ja Ezra Poundin tuotoksia. Erityisesti Nuoreen Voimaan suomennettu luku William Burroughsin Alastomasta lounaasta herätti pahennusta.

Katkonaisen 1970-luvun jälkeen Seppo Heiskanen ryhtyi 1985 uudelleen kohottamaan lehden profiilia, tällä kertaa 80-lukulaisen taiteidenvälisyyden ja raja-aitojen kaatamisen merkeissä.

Vuonna 1991 Nuori Voima sai jälleen kerran uuden ilmeen ja suunnan luotseinaan kirjailijat Jyrki Kiiskinen ja Jukka Koskelainen. 90-luvulla henkisenä kontekstina olivat yhä enenevässä määrin mannermainen filosofia sekä uusi kirjallisuus-, taide-, yhteiskuntateoria sekä feministinen ajattelu.

Kiiskisen ja Koskelaisen jälkeen Nuorta Voimaa ovat päätoimittaneet Tarja Roinila, Silja Hiidenheimo, Janne Porttikivi, Tuomas Nevanlinna, Markku Paasonen, Teemu Ikonen, Markku Lehtinen, Eino Santanen, Antti Arnkil, Olli Sinivaara ja Martti-Tapio Kuuskoski. Lehti voitti vuonna 2010 Kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liitto Kultti ry:n laatulehtikilpailun.

Lisää lehden historiaa Nuoren Voiman Liiton historia -sivulla.