Mikä on CROWD?

Nuoren Voiman Liitto on yhtenä perustajana kirjallisuusalan kansainvälistymistä ja yhteistyötä edistävässä CROWD-verkostossa. Verkosto aloittaa toimintansa Euroopan laajuisella kirjallisuuskiertueella: 100 kirjailijaa 37 Euroopan maasta kiertää Eurooppaa esiintymässä 12 viikon ajan 15 maan alueella.

Eurooppalaisia kirjallisuustoimijoita yhdistävä CROWD-verkosto (CReating Other Ways of Dissemination) käynnistyy keväällä 2016. CROWD on paitsi kirjallisuuskiertue, myös lähtölaukaus laajemmalle kirjallisuuden alan toimijoiden ruohonjuuritason verkostolle. Verkosto yhdistää kirjailijat, kääntäjät, pienkustantajat, kirjallisuusfestivaalit, kirjallisuuslehdet, riippumattomat kirjakaupat ja kirjallisuudentutkijat toisiinsa ja edesauttaa ideoiden, käännösten ja kirjailijoiden liikkumista Euroopassa.

Kiertueen ja koko verkostohankkeen avajaisia juhlitaan Helsingissä 2.5.2016, ja siitä alkunsa saa mittava kansainvälinen kiertue napapiiriltä Välimerelle. Kiertue päättyy Kyprokselle heinäkuun lopussa.

Verkostoa koordinoi saksalainen Lettrétage, ja muut perustajajäsenet ovat Nuoren Voiman Liitto (Suomi), Forum Stadtpark (Itävalta) ja Ideogramma (Kypros). Jokainen neljästä kumppanista järjestää 24 kirjailijan kolmen viikon kiertueen. Nuoren Voiman Liiton järjestämälle pohjoiselle kiertueelle Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa osallistuvat muun muassa Aase Berg Ruotsista ja Alev Adil Kyprokselta. NVL:n järjestämä pohjoinen kiertue kiertää yli 6000 kilometriä niin pohjoista erämaata kuin urbaania ympäristöäkin.

Suomesta kiertueelle eri puolilla Eurooppaa osallistuu 12 kirjailijaa: Pauliina Haasjoki, Harri Hertell, JK Ihalainen, Teemu Manninen, Marjo Niemi, Eino Santanen, Hannele Mikaela Taivassalo, Satu Taskinen, Henriikka Tavi, Suvi Valli, Alexandra Salmela ja Katariina Vuorinen.

Verkosto tarjoaa ammattilaisille mahdollisuuden kontaktiin ja yhteistyöhön muiden kirjallisuusalan toimijoiden sekä lukevan yleisön kanssa. Yleisölle CROWD puolestaan tarjoaa ainutlaatuisen näköalan eurooppalaiseen kirjallisuuteen. Keväällä julkaistaan myös mobiilisovellus, jonka kautta saa helposti tietoa muun muassa kirjallisuustapahtumista ja kirjakaupoista ympäri Eurooppaa.

CROWD on käynnistetty EU-tuen turvin ja sille on saatu myös alueellista ja paikallista tukea eri maista. Pohjoista kiertuetta ovat tähän mennessä tukeneet Opetus- ja kulttuuriministeriö, Pohjoismainen kulttuuripiste ja Pohjoismainen kulttuurirahasto.

Lisää hankkeesta verkkosivuilla:

Seuraa meitä somessa