Hallitus

Tutustu hallitukseemme täällä! Hallitus kokoontuu noin kerran kuukaudessa. Puheenjohtaja Tuukka Pietarisen saa kiinni osoitteesta puheenjohtaja@nvl.fi.

Puheenjohtaja

Tuukka Pietarinen (s. 1996) on helsinkiläinen runoilija, jolta on julkaistu kaksi teosta: Yksin ja toisin (WSOY 2018) sekä Lukematon (WSOY 2021). Hän on opettanut luovaa kirjoittamista Kriittisen korkeakoulun Kirjoittajakoulussa vuodesta 2021 ja valmistunut humanististen tieteiden kandidaatiksi Helsingin yliopistosta.

Varapuheenjohtaja

Milka Luhtaniemi (s. 1992) on Helsingissä asuva runoilija, dramaturgi ja esitystaiteilija. Hän on valmistunut maisteriksi Teatterikorkeakoulusta dramaturgian koulutusohjelmasta ja työskentelee monialaisesti kirjallisuuden, esittävien taiteiden ja kuvataiteen kentillä. Hänen esikoisrunokokoelmansa Kirnu ilmestyi 2021.

Hallituksen jäsenet

Maija Alander (s. 1998) on dramaturgi, journalisti ja vapaa kirjoittaja. Hän opiskelee dramaturgiaa ja näytelmän kirjoittamista Teatterikorkeakoulussa ja on kirjoittanut aktiivisesti Helsingin Sanomiin, Imageen ja Ylioppilaslehteen. Alanderia kiehtovat erityisesti työn, talouden, hoivan ja lajienvälisyyden teemat sekä häiriköivät, höpisevät sivuhenkilöt.

Henrik Pathirane (s. 1987) on runoilija, joka uskoo tekevänsä tarpeellisia asioita. Hänen julkaisemiensa kirjojen määrä riippuu kirjan määritelmästä. Pathirane on estetiikan väitöstutkija Helsingin yliopistossa.

Katja Raunio (s. 1985) julkaisi esikoisteoksensa Käy kaikki toteen (Teos) vuonna 2015. Romaanille myönnettiin Kalevi Jäntin palkinto. Se oli myös Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon ehdokkaana. Raunio on opiskellut Helsingin yliopistossa taidehistoriaa ja käytännöllistä filosofiaa sekä kirjoittamista Kriittisessä korkeakoulussa.

Stina Saari (s. 1992) on veikeä esikoiskirjailija, jonka esikoisteos Änimling (2018) palkittiin Tanssiva Karhu -palkinnolla. Saari pitää mm. peltiämpäreistä. Hän omistaakin yhden peltiämpärin, jossa hän myös lämmittelee varpaitaan kylminä talvi-iltoina.

Jouni Teittinen (s. 1982) on runoilija ja kirjallisuudentutkija, jonka runokokoelma Sydäntasku (2019) voitti Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon vuonna 2019. Teittinen on työskennellyt mm. Tuli & Savu -runouslehden päätoimittajana ja on mukana osuuskunta Poesiassa.

Eeva Turunen (s. 1983) on kirjailija, näytelmäkirjailija ja arkkitehti. Hänen esikoisproosateokselleen Neiti U muistelee niin sanottua ihmissuhdehistoriaansa (Siltala 2018) myönnettiin Helsingin Sanomain kirjallisuuspalkinto, ja teos oli Runeberg-palkintoehdokkaana. Muutama sana Ullasta -esikoisnäytelmä valittiin Lea-palkintofinalistien joukkoon 2015. Turunen toteuttaa rytmi- ja äänikiinnostustaan mm. Blondit amazoonit -performanssiyhtyeessä sekä Ihmissyöjän ystävät -proosabändissä.

Taneli Viljanen (s. 1982) on taiteilija, joka työskentelee sanojen ja äänen parissa. Hän on julkaissut neljä kirjaa ja neljä musiikkijulkaisua.

Jenna Viro (s. 2000) on helsinkiläinen taiteentekijä. Hän opiskelee kirjallisuudentutkimusta ja estetiikkaa Helsingin yliopistossa. Viro on kiinnostunut taiteen etiikasta, sukupuoleen liittyvistä kysymyksistä ja kielen eri rekistereistä. Hänen esikoisromaaninsa Tuhkimoleikkaus ilmestyi 2023.

Maaria Ylikangas (s. 1978) on kriitikko ja esseisti, joka työskentelee tällä hetkellä Suomen arvostelijain liiton Kritiikki näkyy! -hankkeessa.