Liiton jakamat palkinnot

Nuoren Voiman Liitto jakaa vuosittain kaksi palkintoa. Nuori Voima  -tunnustuspalkinto myönnetään ansioituneesta toiminnasta kirjallisuuden ja kulttuurin alalla. Nuoren Voiman avustajapalkinnon saajan päättää vuosittain lehden päätoimittaja ja se myönnetään ansioituneelle lehden avustajalle.

Nuori Voima -tunnustuspalkinto

Nuori Voima  -tunnustuspalkinto jaetaan vuosittain ansioituneesta toiminnasta kirjallisuuden ja kulttuurin alalla. Palkintosumma on 1 euro. Palkinto on jaettu tähän mennessä 23 kertaa.

Palkinnonsaajat

2014 kääntäjä Tommi Nuopponen
2015 Ekapeli, Heikki Lyytinen ja työryhmä

Ekapelille Nuori Voima -palkinto 2015

Lasten lukutaitoa kehittävälle Ekapelille on myönnetty Nuori Voima -palkinto. Palkinto myönnetään viisaasta, uutta luovasta ja tasa-arvoa lisäävästä työstä lasten lukutaidon hyväksi. Ekapeli on kehitysneuropsykologian professori Heikki Lyytisen johtaman työryhmän hanke, joka käynnistettiin vuonna 2006 Niilo Mäki -säätiön ja Jyväskylän yliopiston yhteistyönä.

Ekapeli on ainutlaatuinen, sillä muita vastaavia verkossa ja mobiililaitteilla käytettäviä maksuttomia oppimisympäristöjä ei ole. Ekapelin maksuttomuus edesauttaa koulutuksellista tasa-arvoa, koska sitä voi käyttää tarvittaessa myös kotoa käsin. Lapset ja opettajat ovatkin ottaneet Ekapelin omakseen, ja se on käytössä laajasti ympäri Suomen. Ekapeli auttaa heitä lukemaan oppimisessa ja lukemisen sujuvoitumisessa, sekä koulussa että kotona.
Hyvä lukutaito mahdollistaa pitkäjänteisen keskittymisen, joka on keskeinen taito kirjallisuuden lukemisessa, mutta myös nopeutta ja lyhytjänteisyyttä suosivissa lukuympäristöissä. Ekapeli tukee kaikkien, erityisesti erilaisten oppijoiden ja maahanmuuttajien oikeutta oppia lukemaan, sekä rikastaa näin tulevaisuuden kirjallisuuden harrastajien ja tekijöiden joukkoa.

Nuori Voima -palkinto jaetaan vuosittain ansioituneesta toiminnasta kirjallisuuden ja kulttuurin alalla. Palkinto on jaettu vuodesta 1993 lähtien ja sen jakaa kirjallisuusjärjestö Nuoren Voiman Liitto. Palkintosumma on yksi euro.Valinnan teki Nuoren Voiman Liiton hallitus. Hallitukseen kuuluvat Marjo Niemi (pj), Matti Kangaskoski (vpj) sekä Jan Forsström, Pauliina Haasjoki, Jari Hanska, Kaisa Ijäs, Kaisa Kaakinen, Maria Matinmikko, Maija Muinonen, Aki Ollikainen, Aki Salmela ja Olavi Uusivirta.

__________________________________________________________________

Nuori Voima -lehden avustajapalkinto

Palkinnonsaajat

1999 Ari Hirvonen, Sanna Turoma, Tomi Huttunen
2000 Jakke Holvas
2001 Markku Koivusalo
2002 Putte Wilhelmsson
2003 Herman Raivio
2004 Antti Nylén
2005 Aki Salmela
2006 Tommi Uschanov
2007 Martti-Tapio Kuuskoski
2008 Heikki Länsisalo
2009 Aki Petteri Lehtinen
2010 Satu Taskinen
2011 Hannu K. Riikonen

2012 Teemu Manninen
2013 Ilkka Lindstedt
2014 Mikko Jakonen ja Anna Tuomikoski

Vuoden 2014 Nuori Voima -palkinto Mikko Jakoselle ja Anna Tuomikoskelle

Vuonna 2014 Nuori Voima -palkinto päätettiin jakaa kahdelle henkilölle: tutkija Mikko Jakoselle ja suomentaja Anna Tuomikoskelle.

Mikko Jakonen
on Nuori Voima -lehden pitkäaikainen avustaja. Hänen varhaisimmat tekstinsä lehdessä löytyvät yli kymmenen vuoden takaa. Jakonen on ollut ahkera kirjallisuuskritiikkien kirjoittaja. Kuitenkin aivan erityinen on ollut hänen kontribuutionsa syksyllä 2009 perustetussa Kritiikki-lehdessä. Lehden lopusta löytyvä ”Syväsukellus”-niminen vakiopalsta on runsaan viiden vuoden ja yhdentoista numeron aikana ollut lähes poikkeuksetta Jakosen kynästä lähtöisin.

Syväsukellus-artikkelit ovat huomattavan laajoja kirjoituksia vaativista aiheista, useimmiten filosofisista klassikoista. Jakosella on tänä päivänä yhä harvinaisemmaksi käyvä hyve: kyky ja halu pitkäjänteiseen työskentelyyn laajojen tekstien parissa. Tämän työn kunniakkaana tuloksena on ollut haastavien filosofisten teosten ja niistä nousevien kysymysten avaaminen lukijoille pohditussa ja sopivasti populaarissa muodossa.

Anna Tuomikoski on ammattitaitoinen suomentaja, johon päätoimittaja on aina voinut luottaa silloin, kun on tarvittu paneutuvaa tekijää pitkäjänteistä keskittymistä vaativalle käännöstyölle. Erityisesti silloin, kun on ollut kysymys ranskalaisen filosofian joskus eksentrisistäkin teksteistä, hän on ollut korvaamato.

Tuomikosken käännösjälki on moitteetonta, hänen huolellisuutensa harvinaislaatuista. Suomentajan perinpohjaisuutta kuvaa hyvin se, että hän huomioi tulevan lukijansa myös kirjoittamalla hankalia kohtia selventäviä tarkennuksia omiin alaviitteisiinsä. Tässäkin heijastuu Tuomikosken halu tuoda vaikeita filosofisia tekstejä lukijoiden ulottuville ymmärrettävässä muodossa.