Nuori Voima 2/2015 Runous

PÄÄKIRJOITUS

Nuoren Voiman runous 2014 -numero on omistettu lavarunoudelle. Esiintyvä runous on tällä hetkellä yksi näkyvimpiä ja nopeimmin kasvavia kirjallisuuden muotoja, ja se kerää runouden ympärille ennätysmäistä harrastajayleisöä ympäri Suomea. Runoklubeja järjestetään pelkästään Helsingissä vähintään kahden viikon välein, eivätkä kaikki halukkaat aina edes mahdu mukaan. Lavarunouden leimallisimpia piirteitä on tunnustuksellisuus ja henkilökohtaisuus.

Se tuo runouteen entistä selkeämmin itse runoilijan. Lavarunoilija antaa runouteen oman äänensä, kasvonsa, kielensä ja aikansa. Tässäkin numerossa korostuu omakohtaisuus. Lehden luonnissa mukana olleet kirjoittajat ovat laittaneet itsensä ihailtavasti likoon ja lähestyneet aiheitaan rehellisesti ja monipuolisesti.

Osallistun tällä hetkellä lavarunokulttuuriin aktiivisesti ja tiedostan, että sisältä päin voi olla haastavaa ymmärtää asioiden todellista laajuutta tai rajoja. Tämän kuitenkin tiedän ja sydämessäni tunnen: hiljattain järjestimme yhdistykseni kanssa taas yhden runoillan, jossa marokkolainen El Haqed nousi estradille suoraan mielipidevankeudesta. Olen ollut sadoilla runoklubeilla esiintyjänä, yleisön jäsenenä ja kilpailijana - koska runoniskentä eli poetry slam on maailman hienoin harrastus - ja olen nähnyt kuinka esiintyvä runous on tarjonnut ympäristön kaikenlaisille tyyleille, teksteille, ihmisille, kulttuureille ja tunteille. On suorastaan mahdotonta ladata kaikki se energia, ne kokemukset ja tämän ilmiön tärkeys yhden lehden sivuille. Kannustankin jokaista lukijaa nousemaan itse lavalle tai järjestämään oman runoiltansa, sillä lavarunous on ennen kaikkea kommunikaatiota, kokoontumista ja yhteisen intohimon yhdessä jakamista.

Suomalaiseen lavarunouteen vahvasti kytkeytynyt räpin yhteisö menetti vuoden alussa yhden nousevista tähdistään, kun
Frode Erik Inebrgtsen (1985 - 2015), artistinimeltään Edorf, menehtyi vakavan sairauden uuvuttamana. Muistan Edorfin esityksen Helsingin Poetry Jam -klubilta, enkä ole vieläkään voinut kuunnella hänen kappaleitaan kyyneleitä nieleskelemättä. Edorf oli valloittava, lempeä ja valoisa esiintyjä. Lehden värimaailma onkin valikoitunut hip hopin ja räpin tunnusväreistä Edorfin muiston kunniaksi.

Lehden teon aikana myös runoilija
Teemu Hirvilammi, joka oli yksi lavarunouden pioneereista, nukkui pois. Niin ikään runouden uudistaja Hannu Helin poistui keskuudestamme. Molempien runoilijoiden vaikutus näkyy numeron sivuilla.

Lavarunoutta harrastetaan kaikissa ikäluokissa ja uusi sukupolvi on jo nousemassa esimerkiksi Kallion lukiolaisten piiristä. Täysin häpeilemätön joukko nuoria naisia ja miehiä on valmiina selittämään maailmaa. Tämän lehden kannessa poseeraava lavarunoilija
Elsa Tölli on heistä yksi.

Aura Nurmi

vieraileva päätoimittaja